FOK na podzim 2023
14. listopadu u Šimona a Judy hraje silná a sympatická sestava Bennewitzova kvarteta a klavíristy Martina Kasíka, který koncert zahájí a pak přijde na řadu po přestávce. Já se těším, že co obraťstránka bude Martinovi asistovat jeho krásná paní Kristina též zručná klavíristka a kupodivu to je pravda. Ó myšlénko, opět se ukázalo, že tvým otcem je přání.
Zmíněné zahájení obstará Martin citlivým a příjemným zahráním dvou Chopinových Scherz č.1 h moll a č. 2 b moll. Jedno mi připadá v zahájení ostré až drsné a druhé vlídné a krásné se zásadním důrazem na střední část.
Chlapci Bennewitzovi, které vždy rád vidím a slyším, jehož violista Pinkas očkem hodí, se poté rozehrají osvědčeným zahajovacím skladatelem, a to papá Haydnem a jeho Smyčcovým kvartetem G dur, op. 33, č. 5.
Po přestávce s Martinem přichází červenovlasá majitelka nejkrásnějších klavírních nohou, jež je radost sledovat při její případné hře, kterak šlape pedály. Podobné elegantní linie má též Čechoameričanka Katelyn Bouska, jak jsem při hře v Atriu zaznamenal před pár lety. Blíží se též koncert obou manželů v Atriu.
Nyní se bude hrát Šostakovičův Klavírní kvintet g moll, op. 57. Pečlivě sleduji souhru klavíru a kvarteta a musím Martinovi složit poklonu za patřičnou nenápadnost, přestože skladatel byl též výtečný klavírista a měl by jistě tendenci na sebe více strhnout pozornost. Zaznamenal jsem krásnou a klidnou druhou větu Fugue: Adagio a přidělil devítku a nakonec desítku větě předposlední Intermezzo: Lento, kde právě klavír potvrdil svůj cit pro náladu a dynamiku. Ostatně Šostakovičovy komorní skladby jsou opravdu zážitek vždy. Viz i mezinárodně oceněná deska Pavel Haas Quartetu.
21. listopadu se k nám přijel představit mezinárodní starohudební soubor Radio Antiqua, který bude hrát starou hudbu čtyř skladatelů, z nichž tím prvním je Telemann a jeho Triová sonáta pro housle, fagot a basso continuo B dur. Tohoto pilného autora je vždy radost poslouchat. Po něm je na pořadu méně známý Giovanni Benedetto Platti, jenž se zasloužil o rozšíření tehdy novinky, kladívkového klavíru. Hraje se jeho Triová sonáta pro housle, violoncello a basso continuo D dur, kde zaznamenávám skvělé violoncello. V první části koncertu slovo dáno i Čechovi Antonu Reichenauerovi a jeho Koncertu pro housle, fagot, violoncello a basso continuo g moll. Je velmi pestrý díky nástrojové sestavě.
Po přestávce se hraje též méně známý Christoph Schaffrath a jeho Duet pro fagot a cembalo g moll, kde nástroje následují v krásném souznění. Dále zase Platti a jeho Triová sonáta pro housle, violoncello a basso continuo e moll. Koncert uzavře Plattiho Triová sonáta pro housle, violoncello a basso continuo d moll. Přídavek je svižná maličkost a houslistka je hezká holka.
7. prosince se hraje nejprve světová premiéra skladby Pražský kapr Jany Vöröšové (hezké dlouhovlásky, která na premiéře asvého díla nemůže chybět). Druhá část skladby si ode mě vysloužila poznámku Symfonietta, třetí pak vzdechy a výkřiky a čtvrtá tisíce zvonků a konec do klidu.
Ke druhé skladbě večera Koncertu pro varhany a orchestr BWV 35 a 156, táty hudby nastupuje nejkrásnější světová varhanice (to není má volba, nýbrž odezva ze zahraničí) Kateřinka Chroboková zvaná KATTA. Ten řekněme barokní mix dvou skladeb býval obvyklou cestou, jak naplnit žádaný koncertní program. Kateřinka opět pohazuje svou bohatou blonďatou hřívou a má trochu pouťovou sukénku a opět shodí střevíčky a pedály bude obsluhovat bosýma nohama. Mám dnes milostivou a trochu rozvernou náladu a tajně si přeju být tím pedálem, kdyý už nemůžu být sukénkou. Poprvé jsem svědkem hry na zdejší varhany, k jejichž obsluze přivezen do levého středu pódia obrovitý ovládací pult na kolečkách propojený s nástrojem kabely. Je to obrovitá bedna podobně jako Kateřinčiny převozní varhany.
Začíná se Allegrettem plným neklidu, jímž je Sinfonia z pětatřicítky a pokračuje nádherným Adagiem, což je Sinfonia z druhé kantáty a sklízí devítku a koncert končí útočným Prestem, neboli Sinfonií II. z té první. Kateřinka má odpracováno, tak nejprve zahraje zřejmě bachovský první přídavek a po něm zahraje a zazpívá již proslavenou přídavkovou modlitbičku „Andělíčku, můj strážníčku“. Za tu něžnou píseň bych ji nejraději pohladil.
Po přestávce zahrají Mendelssohnovu závažnější Symfonii č. 5 d moll, op. 107, „Reformační“ započínající netypicky Scherzem v tempech Andante a Allegro con fuoco, jež přejde do Allegra vivace, aby se nádherně pokojně rozvinula ve třetím Andante, vše pak vrcholí v poslední větě, jež uvedena flétnou a variována kol luteránského chorálu „Ein feste Burg ist unser Gott“.
A konečně 9. prosince je klavírní večer s výtečným Ivem Kahánkem, jenž nám předvede, jak šikulka Schubert ve svých čtyřech Impromptech D 899 c moll, Es dur, Ges dur a As dur umetá cestičku směrem k jemnosti Chopinově. Poté si dáme Dvořákovu krásnou a v USA napsanou Suitu a dur op. 98 v původní klavírní podobě.
Viktor Kalabis složil osmidílné Akcenty, op. 26, jež zazní po přestávce. Koncert kvalitní a pestré klavírní hry uzavřou pestré a poněkud nepřehledné (neb Ivo nedělá pauzy mezi Etudami a Variacemi) Schumannovy Symfonické etudy, op. 13. Jsou inspirativně hravé.
První přídavek je z Janáčkova zarostlého chodníčku a druhý rychlý jsem neurčil.
Richard Mandelík
SOČR na jaře 2024
Eviduji pouze dva koncerty. Ten první zvaný Mozart a Salieri aneb sólisté SOČRu byl v rozhlasu ve Studiu 1 a ten druhý dle ústřední skladby Griegův klavírní koncert v Rudolfinu.
Richard Mandelík
Atrium na jaře 2024
V Atriu na jaře 2024 jsem byl pětkrát, z toho dvakrát na domácky pojatých koncertech typu Vážný zájem.
Richard Mandelík
Café Créme na jaře 2024
Navštíveny všechny čtyři jarní koncerty s radostí a duší potěšenou až na ten poslední, kde zvedám hlas kritický.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy
Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
KOMENTÁŘ: Evropa udělala osudovou chybu. Migrace je druh nevojenské expanze
Premium Věcně nesmyslnou teorií multikulturalismu Evropa rozpoutala migrační vlnu, která starý kontinent...
Polsko tíží migrační tlak z Běloruska. Na hranici si vybuduje opevnění
Polsko vybuduje opevnění na své hranici s Běloruskem, aby čelilo migračnímu tlaku, který podle něj...
Afghánistán zasáhly přívalové deště. Záplavy si vyžádaly nejméně 300 obětí
Záplavy na severu Afghánistánu, způsobené přívalovým dešti, si vyžádaly několik stovek obětí....
Moskva využije zpožděných dodávek zbraní, míní šéf ukrajinských pozemních sil
Válka proti Rusku vstoupí v příštích dvou měsících do kritické fáze, soudí velitel ukrajinských...
Prodej, apartmán, Český Krumlov
Špičák, Český Krumlov - Latrán
3 100 000 Kč
- Počet článků 742
- Celková karma 3,78
- Průměrná čtenost 235x