Smetanova Litomyšl díl třetí, opera a klavír a slovo
4. července na operu La Gioconda Amilcara Ponchielliho. O něm a souvislostech dobového zasazení díla se dovíte více z mého textu z roku 2013, na který odkaz připojuji na konci.
Dílo je napsáno na námět Victora Huga – Angelo, tyran z Padovy. Padova připadala Arrigo Boitovi, jenž se později nejvíce proslaví výtečnými librety k Verdiho dvěma posledním operám, málo atraktivní a šťastně pro děj i scénografii jej přesunul do Benátek.
Vznikla tak opera, již lze právem nazvat velkou sbory, rozložitými áriemi, dramatickými výstupy i emocemi postav. Nutno však přiznat, že jev u opery častý, tj. nesrozumitelnost a nelogičnost děje se objevuje i tady. To k opeře jaksi patří a dějově sourodých, obsahově i literárně kvalitních libret je spíše méně než více.
Scéna je v jednotlivých obrazech zastavována pojízdnými kulisami napodobujícími dekorativní tvář benátské architektury známé mísením vlivů a slohů. K dokreslení dojmu prostředí renesančního města slouží též dovedně navržený světelný design a efekty. Lid benátský se pohybuje po scéně s maskami jako při karnevalu, jako kdyby dával najevo, že je anonymní masou, jejíž hrozivost se plně projeví, když je agentem tajné policie zvané v Benátkách inkvizicí Barnabou manipulován k lynčování Giocondiny slepé matky zvané přiléhavě La Cieca (Slepá). Ta scéna je hned v prvém obrazu a tentokrát mě snadnost zmanipulování luzy k usmrcení nevinného člověka zasáhla mocněji než minule. A to Ponchielli nemohl tušit, jak bude zneužívána luza ve století dvacátém a co dokáže předvádět.
Kostýmy sice nejsou kopiemi dobového odění, leč nesou mnoho dobových prvků a vypadají stylově. Není tu jediná podivnost vybočující z dobového rámce a v tomto směru režie dokonale vytěžila příležitost užít si barvitosti renesančního italského města. Scénu v newyorské Giocondě sice Brno nepřekonalo, leč zůstalo za touto světovou scénou jen o půl koňské hlavy.
Jediné mě trochu rozladilo, a to parádní číslo této opery, slavný Tanec hodin. Tančily jej místo dvanácti tanečnic jen čtyři a k nim se přidali do páru tanečníci s maskami lebek, takže místo radostného podobenství denního běhu času jsme tu měli mexický kult mrtvých. Tohle parádní číslo ve stylu offenbachovském si režie nechala proklouznout mezi prsty.
Giocondu zpívala maďarská sopranistka Csilla Boross a dle mého neodborného sluchu výtečně a hlasem vyloženě příjemným. Též její herecký výkon zdobil představení, nemluvě už o postavě plných tvarů, jakou je vždy radost objímat, anebo si to aspoň představovat. A druhé hlavní ženské postavě Lauře dala mezzosopranistka Veronika Hajnová Fialová správný tón ženy zamilované a svému muži nevěrné, leč odhodlané s tím něco zásadního dělat. La Ciecu mezzosopranistka Lenka Čermáková zazpívala s patřičnou citlivostí a jasem jako nešťastnou a o dceru se obávající matku.
Podstatná postava agenta a jagovsko-scarpiovského darebáka Barnaby byla v nejlepších rukou zkušeného a mě dosud vždycky příjemně překvapivšího Svatopluka Sema jako hosta. A nutno dodat, že na rozdíl o výše zmíněných lotrů Barnaba nezemře, je jen zklamán, že jeho pomsta není dokonalá. To mi připadá pravděpodobnější vzhledem ke zkušenostem, že darebáci budou potrestáni až jindy a jinde a ne lidmi.
Korejský hostující tenorista Sung Kyu Park zpíval vysoce kvalitně a sebevědomě Enza, postavu hlavní s nejasným původem a mnohdy nelogickým počínám až naivním a důvěřivým. Samolibého Velkého inkvizitora (šéfa tajné policie) Alvise Badoera, podváděného manžela temně odzpíval a zlověstně zahrál hostující basbarytonista Jiří Sulženko.
Výkon orchestru Janáčkovy opery pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka rmi připadal velmi sourodý a zvukově bohatý vzhledem k povaze díla. A moc se mi líbila mladá harfistka na levém okraji poblíž mého místa. Bohužel seděla zády a jen občas se otočila.
Režiséru Tomáši Pilařovi a jeho týmu patří převeliké uznání. Brněnská Gioconda mě nadchla a dramaturgii festivalu se tato volba povedla. A tady jest ona esej z roku 2013: http://www.vicnezfilm.cz/zazrak-jmenem-la-gioconda,-aneb-tragedie-benatska-p73.html
Na druhý den jdu už od jedenácti hodin na Příběhy v tónině života, povídací zábavu (odmítám používat termín talk show) Jiřího Vejvody, jehož slovo doplní na úplný zvukově obsahový zážitek klavírista Ivo Kahánek. Škoda, že k tomu není v programu aspoň osnova toho, co bude říkáno, neb by se nato pak lépe vzpomínalo. Poznámky si dělám jen k několika sentencím a samozřejmě k hudbě. Tady je výsledek.
První hudební sekvencí je Sonáta E dur Domenica Scarlattiho, u níž si píšu svěží dopolední lahůdka, po Vejvodově bloku slova přichází Schubertovo Impromptus D.899. č. 2 Es dur, jež obdrží poznámku zamyšlené a jemné soustředění a málo radosti, po další promluvě Chopinovo Scherzo cis moll, majstrštyk plný barev.
Po jednom klavírním hrdinovi přichází druhý a mnozí ještě stále odmítají vzít na vědomí, že jsme ve Smetanovi měli stejný klavírní talent, jako byl Liszt a jen jeho přesvědčení, že klavírem neuživí ani sebe, ani rodinu, vedlo k jeho příklonu k tvorbě operní. Koncertní etuda C dur se ukazuje jako víceúrovňové příjemné překvapení neobyčejné krásy a potvrzení Smetanovy geniality.
Po dalším slovu Debussyho Radostný ostrov připomene Janáčka a jeho zarostlý chodníček, také ten Debussyho by potřeboval údržbu. Dvořák uzavře hudební část svým Dupákem ze Tří českých tanců, který je opravdu divoký.
Vejvoda ve svých slovech mimo jiné vzpomene slavných a bohužel téměř zapomenutých českých pěvkyň, Stolzové a Kalašové a nepotvrdí, že by se Dvořák setkal s Andrewem Carnegiem a vydá se i do dalších koncertních sálů a za velkými jmény hudebního světa i za Churchillem a jeho poznámkou na adresu názoru, aby se v pro Británii kritické válečné době seškrtaly výdaje na kulturu: „Když přijdeme o kulturu, zač potom budeme bojovat.“
Hudební stránka toho mého rozloučení s letošní Litomyšlí by vystačila na samostatný recital, neb u každého díla i autora lze mnohé poznamenat. V dnešní době je pokropením živou vodou slýchat tak inteligentní a znalý projev. Avšak s hudební kulturou je to u nás naštěstí lepší než s kulturou slova a Ivo to jen potvrzuje.
Letošní festival jsem si moc užil a našel další místa, kam se ve městě a po cestě příště podívám, tentokrát už v novém autě s automatickou převodovkou.
Richard Mandelík
Café Créme na jaře 2024
Navštíveny všechny čtyři jarní koncerty s radostí a duší potěšenou až na ten poslední, kde zvedám hlas kritický.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Richard Mandelík
Námět k přemýšlení o jednom mostu
Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.
Richard Mandelík
Moravské dvojzpěvy 2024
Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Tuleja publikoval i v pochybných vědeckých časopisech, nyní žádá o stažení článků
Kandidát TOP 09 na ministra pro vědu Pavel Tuleja požádal Slezskou univerzitu, aby stáhla z jeho...
Poslanci mají jednat o zákoníku práce, ANO chce zabránit výpovědi bez důvodu
Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela zákoníku práce předpokládá...
V Polsku zatkli šestnáctiletého mladíka kvůli útoku na varšavskou synagogu
Polská policie zadržela šestnáctiletého mladíka, kterého podezírá z útoku na synagogu Nožykowých ve...
SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...
- Počet článků 740
- Celková karma 5,04
- Průměrná čtenost 235x