Atrium v lednu 2018
Tím začneme, neb jde o zájem každého návštěvníka. Oba jsme se dohodli, že není nic, co by nám bránilo v přátelské komunikaci a že budu své mínění dávat k dispozici, ať jde o měsíční přehledy, které se budou na facebooku Atria objevovat ve formě hypertextového odkazu na blog idnes, či podněty a nápady. Samozřejmě jsem postavil na plotnu svůj hrnek s polívčičkou jménem Markéta Janoušková a ihned jej ohříval. Požádal jsem jménem Klubu přátel M.J., aby se dohlédlo na to, aby se dramaturgie s Markétou dohodla na březen.
6. ledna je tu zajímavý program žánrově pestrý, avšak převážně jazzový, neb k novému klavíru Steinway a občas i k varhanám usedne Michal Šupák a zpívat bude nádherná tmavá a vystupováním příjemná Američanka Kaia Brown, z níž jsou všichni muži zde přítomní celí rozechvělí a potěšení. Okamžitě ode mě dostává devítku za krásnou postavu. Později se při zpěvu zprvu ukáže určitá nejistota ve výškách, ale tam, kde se jí z hrdla line sametový alt, lze se jen radovat. Hrají se George Gershwin, Chick Correa, Radiohead, The Do, Nina Simone, RayCharles i Amy Winehouse a také klavíristovy malé skladby a improvizace na varhany. Ty znějí asi díky dobře zvolenému rejstříku, což je zde vždy problém, velmi dobře a varhany připomínají skladby Kateřiny Chrobokové.
Přidává se jakási píseň a Bugatti step. Je však znát občas jistá nepřesnost, zejména Bugatti step příliš přesně nevyšel. Jako problém, který se ukáže i jindy, vidím a shodl jsem se na něm i z dalšími návštěvníky, že nové prvotřídní koncertní křídlo naplňuje prostor příliš hlasitě a důrazně, má-li zcela otevřené víko a klavírista je energičtějšího typu. Možná by bylo dobré každého hráče na to upozornit a doporučit mu, aby víko přivřel, či úplně zavřel.
Hráči by měli zvuk otestovat, neb každý hraje jinak a i mezi skladbami jsou nesmírné rozdíly a bylo by jistě prospěšné takovou zkoušku doporučovat. Tento typ klavíru totiž bez problému zní i ve velkých sálech typu Smetanovy, nebo Dvořákovy síně a akustiku menšího a nečleněného prostoru Atria, který zpravidla nebývá zcela zaplněn, nutno vzít v úvahu.
8. ledna jdeme se zvědavostí na ženský sbor Carmina Bohemica, dámy jsou milé a pěkně sezpívané a nikterak se nemusí rdít před profesionálními sbory. Program je dnes poněkud opožděně vlastenecko-vánoční.
18. ledna jdeme s Honzou na koncert studentů Mezinárodní konzervatoře Praha. Nejen, že hezcí a sympatičtí mladí hudebníci toho už hodně umějí, ale i program je sestaven s péčí a neobyčejnou pestrostí. Někteří jsou pro svůj výkon zaznamenáni, abychom se jim věnovali i příště, až budou mířit do Carnegie Hall.
Šli jsme časem od Alessandra Scarlattiho, kde zněl soprán a trubka, poté jsem si udělal poznámku pamatovat u klavíristky Daniely Sniehottové, jež se předvedla s Bachovým Preludiem Ges dur k Temperovanému klavíru a Chopinovou Etudou Ges dur, kde jsme mohli srovnat s předvánočním Voráčkem.
Náladu měnila Bernsteinova Sonáta pro klarinet a klavír od jazzové přes modrou až k vítězné, pak zase Bachovo Preludium k Temperovanému klavíru, tentokrát d moll, a navazující Chopinovo Nokturno Des dur. Vynikající výkon podává Markéta Zahradníková a dostává ode mě za Chopina devítku. Nato další do notýsku, tentokrát flétnistka Veeronika Jiráčková, jež si zvolila obtížného Hindemitha a jeho Sonátu pro flétnu a klavír. Hraje citlivě a krásně artikuluje a skvěle se položí do druhé věty.
Po přestávce už zůstáváme ve 20. století zprvu ve skvělé Prokofjevově Sonátě pro flétnu a klavír, jež připomíná Ravelovu tvůrčí fantazii. Mile vybočíme saxofonovými tanci Jeana Francaixe a zjistíme s Ondřejem Slavičínským, jakou zálohu má Plachetka. Zatím nemá, tento basbaryton mi připadá trochu vysoko posazený, jak v anglické písni, tak i v árii Kecala.
27. ledna přichází další test nového klavíru, tentokrát Petrem Novákem, jenž už jeden koncert loni odřekl.
K sobotnímu odpoledni se skvěle hodí Mozartova Sonáta A dur K 331. Ano to je ta, kde po tempově výrazném Andante grazioso a nazdobeném Menuetto zahrnuje slavnou a tisíckrát omílanou třetí větu Alla Turca a tempu Allegretto. Takřečený turecký pochod. Poté můžeme zase srovnat a naším beethovenovským prorokem Voráčkem, neb se hraje Sonáta C dur, op. 53, “Waldstein“, a mně se líbí, jak ji Petr hraje. Po přestávce se k Beethovenovi vrátí ve 32 variacích c moll, WoO 80. Kde jsem to jenom už slyšel?
Nyní uslyšíme jistou kuriozitu, Téma a 5 variací pro klavír Karla Janovického, za nímž se skrývá jakýsi Šimsa, jenž odešel do Británie a zde se dobře prosadil. Dělám si poznámku, že slyšíme optimistickou těžbu v lomu české hudby. Od téhož skladatele ještě slyšíme Sonátu pro klavír č. 4, jež je jmenovitě napsaná pro Petra. Skladba zní bartókovsky a já si píšu zkoumání možností. Program uzavře můj oblíbený Gershwin a Petr nám hraje pro klavír upravenou Rapsodii v modrém, což je opět skvělý sobotní odpolední kus. Přidává se jakýsi malý Chopin. Škoda jen, že dnes s sebou nevzal svou sestru, vynikající houslistku Janu Vonáškovou.
30. leden je vyhrazen Klavírnímu kvartetu Josefa Suka, kde se sourozenci Krestovými, Eva viola a Radim housle hrají na violoncello koncertní mistr ČF Václav Petr a na klavír Václav Mácha. Ten jako zkušený doprovodný hráč velmi dobře vystihl možnosti klavíru a drží se zpátky a nástroj spíše hladí. Zahájí nádherným mladistvým jednovětým Mahlerovým pokusem (bylo mu 16 ) o klavírní kvartet e moll, na němž je znát, kdo v něm vyrůstá. Už tady si hraje s nástroji a zkouší, co s nimi zmůže, jako v pozdější symfonické tvorbě. Josef Suk napsal svůj Klavírní kvartet e moll, op. 1, jako studentskou práci a byl svým učitelem a pozdějším tchánem Dvořákem pochválen. Mnou také, neb je to skladba plná barev a radosti.
Po přestávce se hraje jen Klavírní kvartet č. 1 c moll, op. 15, Gabriela Faurého a já znovu oceňuji krásný měkký a sytý zvuk souboru, což zejména vynikne pod rukou francouzského mistra. Přídavkem je slzotvorná Sukova Píseň lásky.
Rok osmnáctý nám v Atriu začal vkusně a zajímavě, leč už převelice těším na jaro a teplé dny, kdy budeme moci sedět venku a možná se i venku budou konat některé akce.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Richard Mandelík
Námět k přemýšlení o jednom mostu
Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.
Richard Mandelík
Moravské dvojzpěvy 2024
Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.
Richard Mandelík
Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky
Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone
Richard Mandelík
Ještě dvě události, na něž se nedostalo
Jde o dárek od synka v podobě vstupenky na koncert bluesového veterána Buddyho Guye (1936). Koncert je součástí jeho závěrečného turné, Buddy už hodlá aktivní koncertování ukončit.
Richard Mandelík
Velké C na podzim 2023
Na jejich celoroční sezónu jediné mé předplatné už 11. rok, neb tento hudební zázrak dnes už světového jména Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 má přednost před kýmkoli jiným. Komorní koncerty se konají ve vršovickém Vzletu.
Richard Mandelík
FOK na podzim 2023
Tentokrát první z koncertů 10. října byl tak vynikající, že obdržel samostatnou esej. K tomu přidávám ještě čtyři další.
Richard Mandelík
PKF na podzim 2023
Tentokrát jsem byl na komorních koncertech jen dvakrát. Nehodilo se, či s něčím křížilo. .....................................
Richard Mandelík
Atrium na podzim 2023
Už psáno o skvělém listopadovém koncertu flétnistky Míši Ambrosi, jež v mém žebříčku hudebnic nejmilejších a nejkrásnějších stojí na nejvyšších příčlích držíc se zde za ruku s Markétou Janouškovou.
Richard Mandelík
SOČR na podzim 2023
Na tento orchestr, který obohacuje rozhlasový archiv obdivuhodnou šíří živých nahrávek a oplývá půvabnými houslistkami a novým, mladým a sympatickým šéfdirigentem chodím rád a na podzim 2023 jdu čtyřikrát.
Richard Mandelík
Café Créme na podzim 2023
Tentokrát došlo ke křížení termínů, což způsobilo, že čtvrtý koncert 10. prosince jsem k mému žalu musel obětovat a vítací úsměvy Terezy Dudkové si odepřít.
Richard Mandelík
Česká filharmonie a ČSKH na podzim 2023
Za hvězdu podzimního programu prohlašuji koncert s Martinů Arianou (tvar jména dle původního francouzského libreta).
Richard Mandelík
Vánoční přání 2023
Je to problém stále přicházet s jiným přáním, proto vytáhnu text před 8 lety, který si už nikdo nepamatuje, anebo mě překvapí, že to už zná.
Richard Mandelík
Lieder Society znovu na scéně 2023
Po delší době jdeme se Sylvií 12. prosince s radostí na koncert tohoto spolku, jehož přední dramaturgickou osobností je Monika Jägerová, dáma vzdělaná a kráska sošná hlasu sametového barvy portského vína.
Richard Mandelík
Michaela Ambrosi v Atriu 2023
Nikterak neskrývám, že k nejpříjemnějším hudebním událostem vždy patřily koncerty této brněnské flétnistky. Samostatnou esej má pro můj neskonalý obdiv k její hře a osobnímu půvabu, což, jak každý ví, mě velmi oslovuje.
Richard Mandelík
Dvořákova Praha 2023
Letos jdu na pět koncertů. Tento festival má zvláštní vůni podobnou Pražskému jaru a dramaturgii poněkud svázanou s Dvořákem, takže mnohé se opakuje, ovšem začasté se zajímavými interprety.
Richard Mandelík
Lípa musica 2023
Jako obvykle v září a říjnu nasedáme do Vaškovy Multiply a vyrážíme na příjemné výlety na sever. Příjemné náladou, vínem i něčím k zakousnutí a také atmosférou danou hudební spřízněností.
Richard Mandelík
Letní slavnosti staré hudby 2023
Mám rád letní horko ponejvíce sedě v zahradní hospůdce, anebo tamtéž co přípravu na koncerty tohoto festivalu. Jen mě mrzí, že se ke mně nikdo nepřidá. Asi se všichni válejí někde na nudapláži.
Richard Mandelík
Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer
S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 739
- Celková karma 4,73
- Průměrná čtenost 236x