Smetanova Litomyšl, zastavení třetí, mariánské
Jedna z nejsilnějších inspirací hudby zejména starších dob je Matka Boží. Je tomu tak ve světě katolickém a ortodoxním. Protestanté neuznávají božskou podstatu Panny Marie a hudbu na ni povětšinou neskládají.
K Matce Boží se lidé modlí, přičítají jí zázraky, zasvěcují jí chrámy a místa duchovního obsahu, konají procesí na její počest a zobrazují ji téměř stejně často jako jejího syna. K nejsilnějším inspiracím nutně musí patřit ono nesnesitelné a nepředstavitelné pro každou matku. Osobní účast při smrti vlastního potomka, smrti hnusné, špinavé, kruté a veřejné. Matka jde cestou k popravišti, vše sleduje a žádného východiska nevidí. Nakonec bude mít svého chlapce v náručí a uloží ho spolu s ostatními do hrobu.
Z této chvíle sejmutí z kříže a spočinutí v náruči povstalo jedno z nejkrásnějších sochařských děl všech dob, Michelangelova Pieta. Už jednou jsem pravil, že žádný muž nemůže plně pochopit, co v takových chvílích cítí matka, aniž bych hodnotil pocity otce nad mrtvým synem. Mnoho mužů v dějinách se pokusilo zachytit na plátně i v dřevu, kameni a kovu, či sklu ony chvíle, kdy matce běží myslí pod křížem vše, co se k synovi kdy vázalo. Třeba takový Rogier van der Weyden. A mnozí se to pokusili říci hudbou.
Jedním z nich byl Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) hudební talent rozměru srovnatelného s kýmkoli geniálním, kdo se do té doby i poté narodil. Jak by vypadala hudba 18. století, kdyby se dožil aspoň šedesátky, tj. jako naše největší osobnosti Smetana, Dvořák a Suk?
Ze všech velkých hudebních postav se dožil nejkratšího věku. Přesto po šestadvacetiletém skladateli zůstalo 8 oper včetně slavné přestávkové vložky La Serva padrona, v níž někdy před devíti lety zazářila Marie Fajtová v českokrumlovském barokním divadle, a na ukázkách z této výtečné komické operní miniatury na Youtube jsem poznal tu nejkrásnější ze všech operních pěvkyň všech dob, Andulku Moffo. To nemůžu vydržet a tady ji máte: https://www.youtube.com/watch?v=cIsYwz7EVG8&list=PLE67034AA58095FFD&index=5
Pergolesi napsal dále přes třicet dalších vokálních a instrumentálních děl. Z nich se dnes asi nejvýše cení právě Stabat mater pro mužský soprán, mužský alt a orchestr. Napsal je pro neapolský chrám sv. Luigi di Palazzo. Zajímavé je že jím zde chtěli nahradit dílo proslulého a vysoce ceněného Alessandra Scarlattiho. Pozor na to, Scarlattiů v hudbě je pomalu víc než Bachů a je vždy třeba přičinit křestní jméno.
Jak bývalo v barokní době zvykem, upravovalo se a opisovalo a používaly se skladby, nebo jejich úseky v jiných dílech, dělal to i takový plodný génius jako J. S. Bach, který cituje upraveného Pergolesiho v jednom svém žalmu. Pergolesiho dílo na rozdíl od mnoha jiných barokních skladeb přetrvalo a hrálo se po celá tři staletí. To nepotkalo ani Bacha, ani Händela, ani Mozarta. Nemá smysl spekulovat, proč. Rabíni by řekli, že je to tak i tak a že je možné úplně všechno. Podobně hovoří i jaderní fyzici.
Poněkud obsáhle jsem se dostal až k poslednímu číslu koncertu, leč tři věci předcházely. Program otevřelo známé a velmi staré Ave Maria Giulia Cacciniho (1550-1618), jež přišla, jak jsem čekal, zapět sopranistka Lucie Silkenová. A doprovod zajišťuje známé Barocco sempre giovane s dirigentem Louženským.
Lucie nedávno zveřejnila na facebooku fotku z velikého zavařování třešní a jahod a dnes je tu s vlasy zapletenými do tenkého copánku. Soudím, že pro samé zavařování nestihla dojít ke kadeřnici, aby jí vytvořila na hlavě ony obvyklé umné uzly někdy i s drze trčícími prameny, jež jednu dámu na facebooku podnítily k suché poznámce: „veverka“. Anebo své kadeřnici nedala dost sklenic s jahodami a ta odmítla za tak nízkou odměnu tvořit. Uvidíme.
Ale i tak to Lucii moc sluší a při děkovačce rozverně přiběhne zpět s pukrletem, a barokně pohodí copánkem a nožkou vzad. Nato přichází Václava Krejčí-Housková zazpívat mariánskou antifonu Salve Regina Nicolo Porpory (1686-1768). Muže, jenž zazářil doma v Itálii, poté i v Anglii vedle Händela a nakonec i v Drážďanech a ve Vídni, kde učil kompozici i Haydna.
Václava zpívá altový part, který jí jako mezzosopranistce s temnějším hlasem nečiní žádných potíží a musí prakticky odtáhnout celou skladbu odhadem dvacetiminutovou. Jediného si všimnu, to, že je hlas posazen tak nízko, znamená, že není zářivých míst, avšak Václava naplní antifonu velikým citem a už se těším na dvojhlas obou dam v Pergolesim.
Ještě před ním je na programu píseň Ave Maria pro soprán a smyčce polského skladatele Michala Lorence (1955), která byla použita ve filmu Prowokator. Už jsem si ji ochutnal doma na Youtube a musím Lucii složit poklonu za krásný zpěv ve skladbě romantické vůně a chuti. Zase pukrle a copánku házení.
A už tu je skladba večera, k níž přichází dívčí část pěveckého sboru KOS Pedagogické školy Litomyšl. Skladba není tak dlouhá, abyste si ji nemohli pustit sami místo zírání na bednu. Tady je krásná verze s Vivikou Genaux, která tu loni zanechala mnoho mokrých očí následkem koncertu s Velkým C: https://www.youtube.com/watch?v=1SfZJQ7cXV4. Ale naše děvčata nikterak nezaostala a bylo znát, že je pro ně toto Stabat mater odměnou nad jiné, stejně jako jsem to cítil loni při jejich expozé v Mozartově Requiem.
Před závěrem nastává zajímavý scénický obraz. Přinesou se červené zapálené svíčky a děvčata ze sboru je postupně rozeberou a umístí na konstrukci, jež vytvoří svítící kříž. Sama mají maličké ledky a celé je to působivé a náladové. Po doznění závěrečného Amen je celý kostel nadšen a já pak druhý den posílám Lucii na facebook: „Byl jsem tam a nadšen a napíšu to jako obvykle a pošlu. Má hluboká poklona Lucii a Václavě.“ A dostávám milou odpověď: „Jeee a že jste se nestavil po koncertě... Už se moc těším na Vaše "kritická" slova.“
Milá Lucie, aniž bych se pouštěl do podrobností, bylo mi s koncem koncertu uposlechnouti jistého volání, jež je silnější než volání divočiny. Až v kavárně v parku jsem dospěl do stavu plných lidských práv. Ale spalo se mi v kempu i přes zimu dobře, jen mi chvíli trvalo, než jsem se dostal k naostření svého pera.
A na úplný závěr. Onoho 24. června oslavila 46. narozeniny jedna z nejusměvavějších dam v oboru klasického zpěvu, Norka Sissel Kyrkjebo, již chovám ve veliké oblibě pro její průzračný hlas a milou tvář. Jen Markéta Janoušková může s jejím vřelým pohledem soutěžit. I když je to trochu mimo, připomeňme si ji tímto Bachem, abychom zůstali v oboru a době. https://www.youtube.com/watch?v=0U0Ne-Yvv7o&index=10&list=PLD906DE781E833124. Jo a ten kostel je v městečku Roros, které je na seznamu památek UNESCO jako vzor zachovalého hornického sídla ze 17. století: Podívejte, kam jsme se dostali, a podívejte taky zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8ros .
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Richard Mandelík
Námět k přemýšlení o jednom mostu
Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.
Richard Mandelík
Moravské dvojzpěvy 2024
Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.
Richard Mandelík
Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky
Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone
Richard Mandelík
Ještě dvě události, na něž se nedostalo
Jde o dárek od synka v podobě vstupenky na koncert bluesového veterána Buddyho Guye (1936). Koncert je součástí jeho závěrečného turné, Buddy už hodlá aktivní koncertování ukončit.
Richard Mandelík
Velké C na podzim 2023
Na jejich celoroční sezónu jediné mé předplatné už 11. rok, neb tento hudební zázrak dnes už světového jména Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 má přednost před kýmkoli jiným. Komorní koncerty se konají ve vršovickém Vzletu.
Richard Mandelík
FOK na podzim 2023
Tentokrát první z koncertů 10. října byl tak vynikající, že obdržel samostatnou esej. K tomu přidávám ještě čtyři další.
Richard Mandelík
PKF na podzim 2023
Tentokrát jsem byl na komorních koncertech jen dvakrát. Nehodilo se, či s něčím křížilo. .....................................
Richard Mandelík
Atrium na podzim 2023
Už psáno o skvělém listopadovém koncertu flétnistky Míši Ambrosi, jež v mém žebříčku hudebnic nejmilejších a nejkrásnějších stojí na nejvyšších příčlích držíc se zde za ruku s Markétou Janouškovou.
Richard Mandelík
SOČR na podzim 2023
Na tento orchestr, který obohacuje rozhlasový archiv obdivuhodnou šíří živých nahrávek a oplývá půvabnými houslistkami a novým, mladým a sympatickým šéfdirigentem chodím rád a na podzim 2023 jdu čtyřikrát.
Richard Mandelík
Café Créme na podzim 2023
Tentokrát došlo ke křížení termínů, což způsobilo, že čtvrtý koncert 10. prosince jsem k mému žalu musel obětovat a vítací úsměvy Terezy Dudkové si odepřít.
Richard Mandelík
Česká filharmonie a ČSKH na podzim 2023
Za hvězdu podzimního programu prohlašuji koncert s Martinů Arianou (tvar jména dle původního francouzského libreta).
Richard Mandelík
Vánoční přání 2023
Je to problém stále přicházet s jiným přáním, proto vytáhnu text před 8 lety, který si už nikdo nepamatuje, anebo mě překvapí, že to už zná.
Richard Mandelík
Lieder Society znovu na scéně 2023
Po delší době jdeme se Sylvií 12. prosince s radostí na koncert tohoto spolku, jehož přední dramaturgickou osobností je Monika Jägerová, dáma vzdělaná a kráska sošná hlasu sametového barvy portského vína.
Richard Mandelík
Michaela Ambrosi v Atriu 2023
Nikterak neskrývám, že k nejpříjemnějším hudebním událostem vždy patřily koncerty této brněnské flétnistky. Samostatnou esej má pro můj neskonalý obdiv k její hře a osobnímu půvabu, což, jak každý ví, mě velmi oslovuje.
Richard Mandelík
Dvořákova Praha 2023
Letos jdu na pět koncertů. Tento festival má zvláštní vůni podobnou Pražskému jaru a dramaturgii poněkud svázanou s Dvořákem, takže mnohé se opakuje, ovšem začasté se zajímavými interprety.
Richard Mandelík
Lípa musica 2023
Jako obvykle v září a říjnu nasedáme do Vaškovy Multiply a vyrážíme na příjemné výlety na sever. Příjemné náladou, vínem i něčím k zakousnutí a také atmosférou danou hudební spřízněností.
Richard Mandelík
Letní slavnosti staré hudby 2023
Mám rád letní horko ponejvíce sedě v zahradní hospůdce, anebo tamtéž co přípravu na koncerty tohoto festivalu. Jen mě mrzí, že se ke mně nikdo nepřidá. Asi se všichni válejí někde na nudapláži.
Richard Mandelík
Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer
S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 739
- Celková karma 4,78
- Průměrná čtenost 236x