Smetanova Litomyšl, zastavení druhé, hudební
Dnešní ryze český program mě oslovuje z několika důvodů. Předně Smetanův symfonický obraz Macbeth a čarodějnice jsem slyšel pouze na klavír s Jitkou Čechovou, tou nejlepší smetanovskou klavírní advokátkou, kterou si lze představit. Pak konečně živě uslyším Dvořákův klavírní koncert a nakonec můj oblíbený Martinů podruhé a určitě zase s jinou vůní.
V Macbethovi obdržíme orchestrální verzi, jakýsi miniaturní koncert-fantazii pro klavír a orchestr. U klavíru dnes bude Jan Bartoš, i v zahraničí ceněný hráč vyznačující se přijemným a trochu skromným úsměvem mezi tvářemi porostlými velmi temným strništěm. Kolem této skladby bylo historicky mnoho otazníků a úprav stran rozsahu orchestrálního doprovodu a klavírního partu, my uslyšíme verzi, jež dospěla ke kompromisu.
Už v této do jisté míry předehře ke koncertu jsem záhy stržen Smetanovou nespoutanou invencí. Kdybyste to nevěděli, nikdy byste jej jako autora netipovali, možná Liszta, možná Brahmse. Jen to svědčí o Smetanově stále ještě nedostatečně světem i námi samotnými nedoceněné genialitě. Úchvatná a strhující skladba si podává ruku s Rachmaninovem a dvacátým stoletím stejně jako jeho smyčcové kvartety. Čím jsem starší, skláním se před Smetanou hlouběji a hlouběji a mít doma k dispozici ad libitum oba jeho kvartety s Haasovci, znamená být chráněn před jakoukoli depresí.
Po tomto myšlenkově hutném úvodu jdeme k vrcholu večera. Dvořákův Koncert pro klavír a orchestr g moll, op.33, nepatří k nejhranějším skladatelovým dílům. Dokonce existoval názor, že je nehratelný. Záslužnou práci vykonal profesor Vilém Kurz zejména v jistých úpravách klavírního partu a vyvážení orchestru a sólového nástroje. Dnes se hraje jak jeho úprava, tak i verze původní, kterou dostáváme i my.
Nejvíce práce ve prospěch díla vykonal ve 20. století Rudolf Firkušný. Po přívětivé prvé větě Allegro agitato nás Dvořák potopí do beethovenovsky nádherného Andante sostenuto a přivede nás do nebes ve Finale. Allegro con fuoco. Jan Bartoš hraje jako o život a užívá si této příležitosti do sytosti. Nebudu zde obsáhle koncert komentovat a dám raději slovo Firkušnému:https://www.youtube.com/watch?v=2dNqxmvZias. Diváci řvou Bravo a jóóó. Slyším jeden z nejkrásnějších klavírních koncertů v životě a jsem rád, že jsem přijel a nespolehl jsem se na rozhlas.
Po přestávce se hraje neskonale optimistická a přívětivá Symfonie č. 4, H. 305, Bohuslava Martinů, jež je vděčnou reakcí na konec války. Slyším ji živě podruhé a nacházím v ní jiné emoce a odstíny. Mahlerovsky rozkročená prvá věta Poco moderato říká, radujme se, skončila válka, ale druhé Scherzo. Allegro vivo praví, že vanuly hrozné vichřice hněvu, Braniboři se roztahovali všude, ale my jsme věřili, že to dobře dopadne. A i když teď už v třetím Largo Slunce září, oklepáváme se stále z těch hrůz. Ve čtvrtém Poco allegro znovu ulehčeně pravíme, je to za námi, ale varovné tóny vyzývají, nezapomeňte nikdy.
U Martinů, stejně jako Mahlera můžete symfonickou hudbu poslouchat stále znovu a najdete zase něco nového. Jistě si umíte představit, jak jsme byli nadšení a s jakou náladou jsem šel noční Litomyšlí do svého studeného pelechu, kde jsem se zavrtal a vypil jedno černé pivo čta přitom Stoletého staříka, který vylezl z okna a zmizel.
A jistě vás rozveselí maličkost z Atria. Po Voráčkově koncertu paní ředitelce líčím krásu zahajovacího koncertu v Litomyšli a chválím klavíristu, na jehož jméno si nemohu vzpomenout. Nějak Bárta, pravím, ale ne ten violoncellista. Je takový hřmotný a zarostlý. Paní ředitelka praví Bartoš? Když připustím, že by to mohlo být ono, ukáže do foyeru a praví, je to on? S očima kulatějšíma než má vrána přisvědčuji a jdu mu za tu Litomyšl poděkovat. Je skutečně potěšen. Teď to jméno už nezapomenu.
O Dvořákově Requiem se v podstatě nedá psát a já jsem o ně přišel a vysvětlil to v prvém dílu litomyšlského vyprávění, proto pokročme dál. K zahajovacímu koncertu přidám povídání o komponovaném pořadu George Sandová a ti druzí. Koncert s mariánskou tematikou v piaristickém kostele a noční operu v Nových Hradech si nechám na samostatné essaye, které pošlu s radostí a vděčností mým krásným facebookovým kamarádkám Marušce F. a Lucce S.
Komponovaný pořad Sandová, Chopin a ti druzí 18. června slibuje příjemné a inteligentní slovo pronášené jednou z předních osobností našeho divadla i uměleckého přednesu Hanou Maciuchovou a romantickou klavírní hudbu doby hranou jedním z našich nejlepších klavíristů Ivo Kahánkem. Námět, scénář a dramaturgie jsou dílem šéfdramaturga festivalu Vojtěcha Stříteského.
Vy vnímaví a pohotoví jistě vzpomenete loňských podobných pořadů s Fibichem a mými facebookovými kamarádkami Markétou Janouškovou, Lucií Silkenovou a Ondřejem Kepkou. Naše dnešní látka je daleko bohatší na životní příběhy a vztahy a hudebně i slovně dává mnoho podnětů, neb nejslavnějšími milenci Sandové byli de Musset, Liszt a zejména Chopin.
Pořad začne Chopinovým Nokturnem č.1 b moll a pokračuje prologem o mládí Sandové se Schubertem a vztah s Alfredem de Musset dokreslí opět Chopin a jeho Fantasia-Impromptu, K dopisu de Mussetovi se nevhodně vkládá reprodukovaný šanson. Lisztovské období dokončí Lisztovo Nokturno č. 3-Sen lásky a pak už přijde vztah k Chopinovi s Baladou č. 1. Doplněk tvoří ohlasy Sandové v Čechách ukončený Smetanovými dvěma výňatky ze Snů. A už tu je Epilog a uzavíráme Chopinovým Nokturnem cis moll.
Mé prvotní nadšení z obou umělců postupně chladne, neboť se ukáže, že text čtený Maciuchovou je nevhodně dlouhý a klavírista je z dlouhých mezer mezi hrou evidentně v nepohodě. K tomu mi vadí některé dosti nezajímavé informace, které by se hodily do monografie, ale ne sem. Navíc onen šanson, byť sice pěkný, byl zcela nevhodný dobově i náladou. A v jednu chvíli se překrývala hra klavíru a řeč, což je vyloženě nežádoucí.
Ale znáte mě, našel jsem si svou polohu a vybral si, co mě oslovilo. Výtečný nápad i základ, ale chybělo citlivé a pečlivé posouzení rozsahu a obsahu. Já bych škrtal a škrtal a naopak bych určitě nevynechal Boženu Němcovou, která byla Sandové trochu blízka a měla ji ve veliké úctě. Myslím, že i Kahánek by uvítal, kdyby bylo více přerušení textu a více hudby, problém by to nebyl. A mluvit v té době o Rakousko-Uhersku, když to vzniká až roku 1867, už docela bolí. Chyběl tu nezávislý historik, dramaturg i režisér. Podle mě promarněná příležitost.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Richard Mandelík
Námět k přemýšlení o jednom mostu
Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.
Richard Mandelík
Moravské dvojzpěvy 2024
Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.
Richard Mandelík
Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky
Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone
Richard Mandelík
Ještě dvě události, na něž se nedostalo
Jde o dárek od synka v podobě vstupenky na koncert bluesového veterána Buddyho Guye (1936). Koncert je součástí jeho závěrečného turné, Buddy už hodlá aktivní koncertování ukončit.
Richard Mandelík
Velké C na podzim 2023
Na jejich celoroční sezónu jediné mé předplatné už 11. rok, neb tento hudební zázrak dnes už světového jména Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 má přednost před kýmkoli jiným. Komorní koncerty se konají ve vršovickém Vzletu.
Richard Mandelík
FOK na podzim 2023
Tentokrát první z koncertů 10. října byl tak vynikající, že obdržel samostatnou esej. K tomu přidávám ještě čtyři další.
Richard Mandelík
PKF na podzim 2023
Tentokrát jsem byl na komorních koncertech jen dvakrát. Nehodilo se, či s něčím křížilo. .....................................
Richard Mandelík
Atrium na podzim 2023
Už psáno o skvělém listopadovém koncertu flétnistky Míši Ambrosi, jež v mém žebříčku hudebnic nejmilejších a nejkrásnějších stojí na nejvyšších příčlích držíc se zde za ruku s Markétou Janouškovou.
Richard Mandelík
SOČR na podzim 2023
Na tento orchestr, který obohacuje rozhlasový archiv obdivuhodnou šíří živých nahrávek a oplývá půvabnými houslistkami a novým, mladým a sympatickým šéfdirigentem chodím rád a na podzim 2023 jdu čtyřikrát.
Richard Mandelík
Café Créme na podzim 2023
Tentokrát došlo ke křížení termínů, což způsobilo, že čtvrtý koncert 10. prosince jsem k mému žalu musel obětovat a vítací úsměvy Terezy Dudkové si odepřít.
Richard Mandelík
Česká filharmonie a ČSKH na podzim 2023
Za hvězdu podzimního programu prohlašuji koncert s Martinů Arianou (tvar jména dle původního francouzského libreta).
Richard Mandelík
Vánoční přání 2023
Je to problém stále přicházet s jiným přáním, proto vytáhnu text před 8 lety, který si už nikdo nepamatuje, anebo mě překvapí, že to už zná.
Richard Mandelík
Lieder Society znovu na scéně 2023
Po delší době jdeme se Sylvií 12. prosince s radostí na koncert tohoto spolku, jehož přední dramaturgickou osobností je Monika Jägerová, dáma vzdělaná a kráska sošná hlasu sametového barvy portského vína.
Richard Mandelík
Michaela Ambrosi v Atriu 2023
Nikterak neskrývám, že k nejpříjemnějším hudebním událostem vždy patřily koncerty této brněnské flétnistky. Samostatnou esej má pro můj neskonalý obdiv k její hře a osobnímu půvabu, což, jak každý ví, mě velmi oslovuje.
Richard Mandelík
Dvořákova Praha 2023
Letos jdu na pět koncertů. Tento festival má zvláštní vůni podobnou Pražskému jaru a dramaturgii poněkud svázanou s Dvořákem, takže mnohé se opakuje, ovšem začasté se zajímavými interprety.
Richard Mandelík
Lípa musica 2023
Jako obvykle v září a říjnu nasedáme do Vaškovy Multiply a vyrážíme na příjemné výlety na sever. Příjemné náladou, vínem i něčím k zakousnutí a také atmosférou danou hudební spřízněností.
Richard Mandelík
Letní slavnosti staré hudby 2023
Mám rád letní horko ponejvíce sedě v zahradní hospůdce, anebo tamtéž co přípravu na koncerty tohoto festivalu. Jen mě mrzí, že se ke mně nikdo nepřidá. Asi se všichni válejí někde na nudapláži.
Richard Mandelík
Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer
S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 739
- Celková karma 4,79
- Průměrná čtenost 236x