Figarova svatba nakonec trojitá
Naše představení režíroval velezkušený Sir Richard Eyre, o kostýmy a výpravu se postaral Rob Howell, o světelný design Paule Constable, choreografii Sara Erde a k mé velké radosti úvodní slovo a přestávkové rozhovory držela Renée Fleming. Ona je jako Mozartova hudba, vůbec nestárne a jen ji uvidíte a uslyšíte, máte radost a naladíte se příjemně. Hraběte Almavivu bezchybně a velmi realisticky zpíval a hrál elegantní švédský baryton Peter Mattei (1965), jeho paní Rosinu dva dny před svými třicátými narozeninami americká sopranistka Amanda Majeski, hraběnčinu komornou Zuzanku německá sopranistka Marlis Petersen (1968), Figara pohledný a trochu frajerský Rus baškirského původu a basbaryton Ildar Abdrazakov (1976), Almavivova pážete Cherubína americká mezzosopranistka Isabel Leonard (1982), Bartola americký basbaryton John del Carlo (1969), Basilia překvapivě americký tenor Greg Fedderly (v Lazebníku jej zpívá obvykle bas), zahradníka Antonia americký basbaryton Philip Cokorinos (1956) a služtičku Barbarinu, jeho dceru, tchajwanská sopranistka Ying Fang, kvíteček přelíbezný. Musím nejprve napsat o dámě, na niž chodím do Metropolitní opery. Naposled na její Fiordiligi v Cosi fan tutte. Isabel Leonard v roli Cherubína. Hoch je v onom věku, kdy vám vše připadá lehké, světlé a krásné a svět je tady pro vás a je nutno jej ochutnávat ze všech stran. V onom požehnaném věku oplývá mladíkovo tělo jezery hormonů s nejrůznější sekrecí a je mocně puzeno k uvolňování jejich tlaků. Cherubína nenechává v klidu žádná sukně, počínaje služtičkami a konče Zuzankou a zejména hraběnkou Rosinou, jež v jeho postpubertálních snech zaujímá prvé místo. Těžko bych si uměl představit jinou mezzosopranistku v této roli než Isabel. Ostříhali ji nakrátko jako chlapce a její darebácká hnědá očka skáčí po tvářích dívek a žen v okolí. Ruce přitom také nejsou v klidu a neustále se dotýkají tam, kde se to obvykle dělá jen v soukromí a pravá dáma se při tom rdí. Nakonec si Cherubína utrhne další orosený kvítek Barberina. Už se těším na Isabelinu Rosinu v Lazebníku a přiznám se, že jdu zejména kvůli ní. Hned na počátku se nám představí scéna, již tvoří různé místnosti domu umístěné na točně a potřebujeme-li změnit interiér, jen se natočí celý dům. Podstropní prostory vypadají jako vyřezávané maurské mřížoví, jež má evokovat andaluskou architekturu. Předehra končí překvapivě útěkem polonahé dívky z pokojů hraběte, což má znázornit, že Almaviva užívá radostí života, aniž by bral ohled na svou kdysi pracně vybojovanou paní. Děj je dle kostýmů i rekvizit posunut zhruba do dvacátých let minulého století, což myslím u této opery nevadí. Kdyby mi někdo svěřil casting, prohodil bych obě titulní dámské role, především pro barvu hlasu. Přes velmi kvalitní pěvecký výkon mi připadal hlas Marlis pro Zuzanku příliš temný a také datum jejího narození by se lépe vyjímalo u paní domu. Na konci si v zahradě při vrcholícím vytrestání záletného hraběte prohodí obě dámy role a je dle mého jasně vidět, jak by ta záměna obsazení vypadala. Není každá jako Andulka Netrebko (1971), jež zpívá sedmnáctiletou Táňu, leč v průběhu děje uzraje. Anebo Renée Fleming (1959) jako Rusalka, či Violetta, anebo Lehárova Veselá vdova. Hanka mi můj dojem potvrdila. K ohřevu mé castingové polívčičky patří, že dle toho, co jsem měl možnost vidět, byla by nezapomenutelnou Zuzankou Martina Janková (1971), anebo Sabine Devieilhe (1985), již jsem letos objevil. Anebo Maruška Fajtová jako hraběnka Rosina. To by Newyorčané zírali. Nemíním zde široce rozvíjet úvahy o ději, jen přičiním několik poznámek. Shledávám půvabnou komplikace, jež se v nadějně rozvinutém plánu vždy objeví v pravý čas a Zuzanka, hraběnka a Figaro musí improvizovat a projevit veškeren svůj důvtip. V kritické chvíli vždy Zuzanka s hraběnkou vyzývají Figara, aby něco vymyslel, což se zprvu daří při svízeli s Cherubínem ukrytým u hraběnky, i když zahradník vše s mimořádnou necitlivostí shodí. I Figaro je však lapen do tenat bývalou služebnou Bartolovou Marcelinou, jež operuje vůči němu s dávným závazkem vzít si ji. Před závěrem se ukáže díky legendární čokoládové skvrně velikosti mexického dolaru, zde poněkud menší, že je Marcelina Figarova matka a k otcovství se přihlásí Bartolo, což je nečekané. Proto se slaví tři svatby a jedna svatba obnovená. Ty první tři obstarávají Zuzanka s Figarem, Marcelina s Bartolem a Barberina s Cherubínem. Obnovu manželského svazku a alespoň momentální napravení hraběte slaví Rosina. Ale my víme své, žárlivec a trochu kozel Almaviva se napravit nemůže. Jak již mnohokrát praveno, Figarova svatba je svátek. Nenáročné, ale přesto vysoce kvalitní dílo plné líbezné hudby a veselí přináší do srdce divákova onen životně potřebný pocit nesmírné pohody. Dáno 20. října 2014 v den třicátých narozenin představitelky hraběnky Rosiny de Almaviva.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Richard Mandelík
Námět k přemýšlení o jednom mostu
Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.
Richard Mandelík
Moravské dvojzpěvy 2024
Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.
Richard Mandelík
Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky
Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone
Richard Mandelík
Ještě dvě události, na něž se nedostalo
Jde o dárek od synka v podobě vstupenky na koncert bluesového veterána Buddyho Guye (1936). Koncert je součástí jeho závěrečného turné, Buddy už hodlá aktivní koncertování ukončit.
Richard Mandelík
Velké C na podzim 2023
Na jejich celoroční sezónu jediné mé předplatné už 11. rok, neb tento hudební zázrak dnes už světového jména Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 má přednost před kýmkoli jiným. Komorní koncerty se konají ve vršovickém Vzletu.
Richard Mandelík
FOK na podzim 2023
Tentokrát první z koncertů 10. října byl tak vynikající, že obdržel samostatnou esej. K tomu přidávám ještě čtyři další.
Richard Mandelík
PKF na podzim 2023
Tentokrát jsem byl na komorních koncertech jen dvakrát. Nehodilo se, či s něčím křížilo. .....................................
Richard Mandelík
Atrium na podzim 2023
Už psáno o skvělém listopadovém koncertu flétnistky Míši Ambrosi, jež v mém žebříčku hudebnic nejmilejších a nejkrásnějších stojí na nejvyšších příčlích držíc se zde za ruku s Markétou Janouškovou.
Richard Mandelík
SOČR na podzim 2023
Na tento orchestr, který obohacuje rozhlasový archiv obdivuhodnou šíří živých nahrávek a oplývá půvabnými houslistkami a novým, mladým a sympatickým šéfdirigentem chodím rád a na podzim 2023 jdu čtyřikrát.
Richard Mandelík
Café Créme na podzim 2023
Tentokrát došlo ke křížení termínů, což způsobilo, že čtvrtý koncert 10. prosince jsem k mému žalu musel obětovat a vítací úsměvy Terezy Dudkové si odepřít.
Richard Mandelík
Česká filharmonie a ČSKH na podzim 2023
Za hvězdu podzimního programu prohlašuji koncert s Martinů Arianou (tvar jména dle původního francouzského libreta).
Richard Mandelík
Vánoční přání 2023
Je to problém stále přicházet s jiným přáním, proto vytáhnu text před 8 lety, který si už nikdo nepamatuje, anebo mě překvapí, že to už zná.
Richard Mandelík
Lieder Society znovu na scéně 2023
Po delší době jdeme se Sylvií 12. prosince s radostí na koncert tohoto spolku, jehož přední dramaturgickou osobností je Monika Jägerová, dáma vzdělaná a kráska sošná hlasu sametového barvy portského vína.
Richard Mandelík
Michaela Ambrosi v Atriu 2023
Nikterak neskrývám, že k nejpříjemnějším hudebním událostem vždy patřily koncerty této brněnské flétnistky. Samostatnou esej má pro můj neskonalý obdiv k její hře a osobnímu půvabu, což, jak každý ví, mě velmi oslovuje.
Richard Mandelík
Dvořákova Praha 2023
Letos jdu na pět koncertů. Tento festival má zvláštní vůni podobnou Pražskému jaru a dramaturgii poněkud svázanou s Dvořákem, takže mnohé se opakuje, ovšem začasté se zajímavými interprety.
Richard Mandelík
Lípa musica 2023
Jako obvykle v září a říjnu nasedáme do Vaškovy Multiply a vyrážíme na příjemné výlety na sever. Příjemné náladou, vínem i něčím k zakousnutí a také atmosférou danou hudební spřízněností.
Richard Mandelík
Letní slavnosti staré hudby 2023
Mám rád letní horko ponejvíce sedě v zahradní hospůdce, anebo tamtéž co přípravu na koncerty tohoto festivalu. Jen mě mrzí, že se ke mně nikdo nepřidá. Asi se všichni válejí někde na nudapláži.
Richard Mandelík
Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer
S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 739
- Celková karma 4,79
- Průměrná čtenost 236x