SOČR na jaře 2022
Hned 3. ledna pro mě vlastně novoroční koncert s názvem pramenícím z tematického a nástrojového zaměření Harfa Emmanuela Creysona.
Zahajuje se krátkým Ščedrinovým Koncertem pro orchestr č. 1 „Zlobivé častušky“ (o 12 let později napíše Bartók v USA svůj přelomový koncert). Poznamenávám si, že jde o výrazně rytmickou hudbu čerpající z ruských častušek s drtivým závěrem. Harfa přichází ke slovu v Gliérově Koncertu pro harfu a orchestr Es dur, op. 74, kde si poznamenávám, že jde o krásnou hudbu a soustředěný výkon Creysonův. Zajímavá je osobní historie skladatele, ruského Němce, učil se u Ševčíka a Hřímalého, kteří v té době působili v Rusku, a sám byl učitelem Prokofjevovým a Chačaturjanovým a také stál za války v čele skladatelského svazu.
Po přestávce mě moc příjemně překvapí symfonie č. 3 h moll, op. 50, „Mír zvítězí nad válkou Borise Ljatošinského (1895-1968. Zaujala mě jistá monumentalita a žestě až wagnerovsky úderné. Zajímavý program prakticky ruský a řekl bych, že i poměrně neznámý. Konečně dirigentem je světem protřelý Rus Kirill Karabits. Dokonce i přídavek.
Možná nejzajímavější program skýtá 10. února v sále Doxu koncert Jazz Poetry, kde uslyšíme dvě světové premiéry.
V prvé půli programu se hraje skladba Martina Brunnera Svou chvíli, což je cyklus zhudebněných básní Věry Koubové pro zpěv, orchestr a dva improvizující sólisty, což jsou na klavír skladatel a na piano Fender Rhodes Vít Křišťan. Zpívá osvědčená jazzová hvězda Markéta Foukalová a já konstatuji, že ozvučení je slabé a srozumitelnost slov mizerná. Dále konstatuji překvapivě trochu rockový sound orchestru a zářivou žesťovou sekci.
O přestávce mnozí hráči korzují po foyerech, takže natrefím na Pavlu Mazancovou, jež je s těmi svými dlouhými vlnitými vlasy vyloženě krásná a povídáme si, dokud to jde. Mám z té dívky skvělý pocit a náladu povznesenou. Andulka má dnes patrně volno.
Po přestávce se hraje dílo české královny jazzové trubky a hudebně všestranné dámy (a krásné) Štěpánky Balcarové Life and Happiness of Julian Tuwim, v nové úpravě pro jazzové septeto a orchestr.
Zpívat bude polská zpěvačka Malgorzata Hutek a na nástroje hrát Štěpánka na svou trubku, Miroslav Bárta na saxofony a klarinety, Robert Fischmann hraje na flétny, Nikola Kolodziejczyk na klavír, Jaromír Honzák na kontrabas a Gregorz Maslowski na bicí. Vše řídí brněnská hvězda Marko Ivanovič, jehož nastudování a řízení brněnských oper na Smetanově Litomyšli jsem vždy obdivoval. Zde už zvuk zesílen a má potřebné kvality. Skladba plna emocí i něhy a výkon zpěvaččin ozdobou.
I díky Pavle toto byl můj koncert roku se SOČR.
21. února se hraje program, v němž dominuje venezuelská klavírní hvězda Gabriela Montero (a děvče všestranné a zřejmě velmi schopné, neb i skládá a angažuje se v oblasti lidských práv, což je v její rodné zemi zvláště žádoucí). A obě mé milé houslistky nechybí, na Pavlu vidím dírou a Andulka bohužel zády.
Zahajujeme slavnou Prokofjevovou Symfonií č. 1 D dur „Klasickou“, op. 25, která ověšena přívlastky čistá, průzračná, prostá, hravá, nebo též vytříbená, svižná a vtipná. A máme tu neoklasicismus.
Já oceňuji, jakou náladu ta symfonie nastolí k dalšímu bodu programu, k němuž přichází Gabriela, neb bude hrát Mozartův Koncert pro klavír a orchestr č. 14 Es dur, K 449. To je vznosná tónina Beethovenova Pátého klavírního koncertu, zvaného Císařský. Od počátku lehkost a průzračnost, leč sedím vlevo za zády a na ruce a mimiku nevidět. Koncert jde důsledně k závěru ve skvělé náladě. A ještě si Gabriela neoddychne a neobvykle i ve druhé půli nastoupí k dalšímu koncertu.
Tím je Šostakovičův Koncert pro klavír a orchestr č. 1 c moll se sólovou trubkou, již hraje Jiří Houdek a já dodávám, že její part velmi úsporný. Koncert jásavě začíná a ve druhé a třetí větě vyloženě zkrásní a nakonec přejde do pestrostí a hlubokého přemýšlení.
Symfonie č. 4 C dur, op. 47, Sergeje Prokofjeva vychází z hudebního materiálu baletu Marnotratný syn a je zvukově pozoruhodná a nápaditá jako bývá Martinů.
Jarní program uzavírá 13. června koncert, kde konečně uvidím současnou houslovou hvězdu Leilu Josefowicz. Koncert je programem pojat jako reprezentativní zakončení jarní sezóny a vysílá jej Vltava.
Zahájíme Sukovou Pragou, na niž naváže Concerto funebre pro housle a smyčcový orchestr Karla Amadea Hartmanna, kde zazáří Leila. Skladatel jí reagoval na obsazení Čech a Moravy v roce 1939 a použil i husitský chorál a reagoval i na ruskou revoluci 1905. Leč pocit, který mívám třeba z Hilary Hahn, či Julie Fischer, nemluvě už o obou Markétách se nedostavuje. Ale skladba si zaslouží častější uvádění.
Po přestávce se hraje už jen Straussova Alpská symfonie, skladba jednovětá, která plyne jako procházka po horské krajině a má typickou Richardovu barvitost a bohatost. Ale musím se přiznat, že nemaje Alpy prochozeny, nenacházím zde oněch 22 zastavení o časovém zařazení nemluvě. Pro mě to je jen výtečná a bohatá skladba, již radost poslouchat a zejména živě.
Můj oblíbený orchestr s dvěma houslistkami jako z růže květ opět nezklamal. Náročné skladby se zhostil jako nedávno obstál i v české symfonii první třídy Sukově Asraelovi.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Richard Mandelík
Námět k přemýšlení o jednom mostu
Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.
Richard Mandelík
Moravské dvojzpěvy 2024
Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.
Richard Mandelík
Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky
Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone
Richard Mandelík
Ještě dvě události, na něž se nedostalo
Jde o dárek od synka v podobě vstupenky na koncert bluesového veterána Buddyho Guye (1936). Koncert je součástí jeho závěrečného turné, Buddy už hodlá aktivní koncertování ukončit.
Richard Mandelík
Velké C na podzim 2023
Na jejich celoroční sezónu jediné mé předplatné už 11. rok, neb tento hudební zázrak dnes už světového jména Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 má přednost před kýmkoli jiným. Komorní koncerty se konají ve vršovickém Vzletu.
Richard Mandelík
FOK na podzim 2023
Tentokrát první z koncertů 10. října byl tak vynikající, že obdržel samostatnou esej. K tomu přidávám ještě čtyři další.
Richard Mandelík
PKF na podzim 2023
Tentokrát jsem byl na komorních koncertech jen dvakrát. Nehodilo se, či s něčím křížilo. .....................................
Richard Mandelík
Atrium na podzim 2023
Už psáno o skvělém listopadovém koncertu flétnistky Míši Ambrosi, jež v mém žebříčku hudebnic nejmilejších a nejkrásnějších stojí na nejvyšších příčlích držíc se zde za ruku s Markétou Janouškovou.
Richard Mandelík
SOČR na podzim 2023
Na tento orchestr, který obohacuje rozhlasový archiv obdivuhodnou šíří živých nahrávek a oplývá půvabnými houslistkami a novým, mladým a sympatickým šéfdirigentem chodím rád a na podzim 2023 jdu čtyřikrát.
Richard Mandelík
Café Créme na podzim 2023
Tentokrát došlo ke křížení termínů, což způsobilo, že čtvrtý koncert 10. prosince jsem k mému žalu musel obětovat a vítací úsměvy Terezy Dudkové si odepřít.
Richard Mandelík
Česká filharmonie a ČSKH na podzim 2023
Za hvězdu podzimního programu prohlašuji koncert s Martinů Arianou (tvar jména dle původního francouzského libreta).
Richard Mandelík
Vánoční přání 2023
Je to problém stále přicházet s jiným přáním, proto vytáhnu text před 8 lety, který si už nikdo nepamatuje, anebo mě překvapí, že to už zná.
Richard Mandelík
Lieder Society znovu na scéně 2023
Po delší době jdeme se Sylvií 12. prosince s radostí na koncert tohoto spolku, jehož přední dramaturgickou osobností je Monika Jägerová, dáma vzdělaná a kráska sošná hlasu sametového barvy portského vína.
Richard Mandelík
Michaela Ambrosi v Atriu 2023
Nikterak neskrývám, že k nejpříjemnějším hudebním událostem vždy patřily koncerty této brněnské flétnistky. Samostatnou esej má pro můj neskonalý obdiv k její hře a osobnímu půvabu, což, jak každý ví, mě velmi oslovuje.
Richard Mandelík
Dvořákova Praha 2023
Letos jdu na pět koncertů. Tento festival má zvláštní vůni podobnou Pražskému jaru a dramaturgii poněkud svázanou s Dvořákem, takže mnohé se opakuje, ovšem začasté se zajímavými interprety.
Richard Mandelík
Lípa musica 2023
Jako obvykle v září a říjnu nasedáme do Vaškovy Multiply a vyrážíme na příjemné výlety na sever. Příjemné náladou, vínem i něčím k zakousnutí a také atmosférou danou hudební spřízněností.
Richard Mandelík
Letní slavnosti staré hudby 2023
Mám rád letní horko ponejvíce sedě v zahradní hospůdce, anebo tamtéž co přípravu na koncerty tohoto festivalu. Jen mě mrzí, že se ke mně nikdo nepřidá. Asi se všichni válejí někde na nudapláži.
Richard Mandelík
Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer
S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 739
- Celková karma 4,79
- Průměrná čtenost 236x