Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

PKF na podzim 2017

Trojí navštívení dvou komorních a jednoho orchestrálně-vokálního koncertu mi jen potvrdilo herní i dramaturgickou zdatnost PKF, tělesa, jež se  musí na české hudební scéně přičinlivě otáčet nejsouc v centru dotačních snah státu.

     Když už rozprávíme o dotačních záměrech státu, rozum mi nebere obrovská dotace dle mého mínění nikterak přínosného expozé velkého muže současné hudby Plácida Dominga, jemuž po zásluze nutno královsky platit, avšak za výkon prvotřídní, dnes už jen dirigentský a organizační. Takzvaná dvojitá oslava 230 let od premiéry Dona Giovanniho byla dotačně nehorázně drahá a dle kritiky v prvním představení nepříliš zdařilá počínaje výkonem orchestru i dirigenta a bohužel také hostujících zpěváků z Domingovy stáje.

   Zkrátka vezměme na vědomí, že nastokrát omílaná opera oper už zakotvila v myslích členů orchestru Národního divadla v takových návycích, že to může změnit jen výjimečná dirigentská osobnost. Ne však v podstatě dirigentský nováček, který léta nepraktikoval a pouze obor kdysi studoval. Takový Netopil by tuto úlohu zvládl jistě lépe, jsa zvyklý na své essenské v koncertní síni i opeře.

   S takovým přístupem státu není divu, že se peněz nedostává na lepší akce podstatně vyšší kvality. Tak si u nás někteří představují oslavy kulturního výročí. Co však čekat od ministra, který veřejně podporuje černé stavby (viz okřídlený lev) a nesmyslné demolice. Naštěstí se ani nedostal do sněmovny. To však není k věci, jen to napadne v souvislosti s nedotovanými orchestry a hudebními organizátory mnohdy vysoké mezinárodní úrovně. Tím se obloukem vracíme k PKF.

   Po jarním koncertu roku s Německým requiem, čímž mi udělali nehynoucí radost jak programově, tak především provedením, si na podzim vybírám tři koncerty, z komorních jeden tradičně pořádaný v Českém muzeu hudby na Malé Straně a druhý v Rudolfinu. K tomu ještě Suppého mši ze dvou důvodů.

   Prvý: Franz von Suppé (1819-1895) je především znám jako táta vídeňské operety a jeden z jejích nejslavnějších autorů. V uchu mém, které operetu opravdu nemusí, mi zní jako autor popu 19. století, avšak i on měl svá mladistvá léta. Ve věku 17 let ještě coby konzervatorista složil Velkou mši, jež se ve světové premiéře hrála až v roce 2010 v chrámu sv. Mořice v Olomouci díky pečlivé práci dirigenta Petra Chromčáka. My tedy uslyšíme další provedení a Gloria, jež jsem našel na Youtube, mě přesvědčilo, že mám jít. Část Gloria z té premiéry je dokonce na Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=A8_DbSBDtJM. K tomu ještě přistoupil argument zásadní. Sopránový part zpívá Marie Fajtová.

   Nejprve však musíme 18. září jíti do Českého muzea hudby na komorní koncert Usurpator tiranno. Vidíme poloscénické provedení, kde sopranistka Magdalena Šmídová a mezzosopranistka Kristýna Pangrácová, obě velice milé a pohledné vyjadřují zpívaný děj tancem, gesty i obličeji, jsouce patřičně oděny, za spolupráce tanečníka a režiséra Filipa Jeviče a rozličných rekvizit, jako třeba péřových boa a pírek, jež z nich odpadávají, látkových přehozů, či jahod, jimž jsou občas krmeny. Zkrátka barokně blbnou, jak to neodolatelně umí Patricia Petibon.

   Hudbu obstarává malé komorní těleso Musica cum gaudio s mému oku milou houslistkou Josefínou Matyášovou, již potkávám na koncertech Collegia Mariana. Obě neznámé dívky mají zajímavé hlasy a i pohybově jsou velmi zdatné a občas zahrají italské emoce tak, že bych je v té chvíli doma mít nechtěl. V jiných chvílích naopak ano. Program z úsvitu bakoka je sestaven ze dvou skladeb Monteverdiho, z nichž árii z opery Korunovace Poppey dívky předvedly neodolatelně. Dále v tomto pasticciu použity skladby Rigattiho, Barbary Strozzi a dvakrát Frescobaldiho, Meruly a Sancese, jehož zpěv o proměnách žen v čase koncert stylově uzavírá.

   Do toho se tu objeví jahody, kterými jsou dívky občas krmeny, a nakonec tu zbytek zůstane pro odcházející diváky. Já mám taková pasticcia rád a měl jsem velikou radost z té pohody a dívek jako z růže květ. V jiné eseji uvidíte, že se to mému Angličanovi, který je Američan, nelíbilo.

  8. října je tady Suppé, mám strategickou desítku v první řadě, což je sice přesné, leč z hlediska výhledu úplně nanic, neb když Marie zpívá, je přímo kryta notovým pultem, naštěstí však po většinu času sedí. Pro přítomné spanilé čtenářky musím zaznamenat, že má úchvatné šaty několika vrstev, přičemž ta spodní je růžová a vrchní zlatavá. Obě látky měňavě pableskují a irisují, takže Marie vypadá jako ochranný proužek na bankovkách. K té hře světla přibývá živůtek posetý blysknavým drahým kamením roztodivných barev, diamanty do platiny vsazené jiskří kol hrdého hrdla a nápadné nalíčení očí pod rudými vlasy podtrhuje celkový umělecký dojem, takže být u toho můj kardiolog, vykázal by mě ze sálu.

   Marii k ruce jsou mezzosopranistka Jana Hrochová, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Jiří Brückler a orchestr řídí Leoš Svárovský a Český filharmonický sbor Brno, již osvědčený z Německého requiem, Petr Fiala.

   Mše plyne přesně dle katolického ritu a já sleduji text, a jak kdo latinsky vyslovuje, někdy zdá se mi býti výslovnost podivná. A už tradičně není sboru pořádně rozumět. Sólisté občas předzpívají a sbor totéž zopakuje. Nástrojové skupiny chvílemi vynikají, což je zvláště půvabné u žesťů po Sanctus. Po Benedictus se jakoby změní nálada a v té opeře jsme ponořeni. Vrcholem je nádherné Agnus dei s vypjatým sborem a smyčci průzračnými. Před závěrečným Genitori se ukáží klarinety a hoboje jako u Rossiniho předehry k Vilému Tellovi.

   Snažím se srovnávat s mšemi (babička by řekla se mšima) Mozartovými i Rossinim a Schubertem a mám pocit, že Suppé je už trochu dál. Spíše je blíž opeře na vrcholu belcanta a možná, že i to mu měli za zlé. Však cit pro líbivou melodii osvědčil později a tak si ho každý pamatuje. I pro mě byl vždy popovým vídeňským tvůrcem, proto jsem uvítal tuto příležitost poznat jinou Suppého tvář. Možná se dočkáme ještě někdy, neb skladba je to vděčná a k povznesení obecenstva vhodná.

    Po mši zajdu zase do ČMH na jedno z našich špičkových a v zahraničí obdivovaných klavírních trií, v tomto případě Dvořákovo hrající ve složení Kahánek klavír, Fišer housle a Jamník violoncello. Program, jak již tradiční, ohlašuje ona hezká blonďatá paní, jež o nás pečuje, abychom věděli, co a proč se bude hrát, a nezapomněli se v baru o přestávce. Vidím, že za nějaký čas budeme jí přáti k radostné události. To potvrzuje můj názor, že dobrá hudba přispívá k rodinnému štěstí a stimuluje populační křivku.

   Program otvírá Haydnovo Klavírní trio č. 44 E dur, Hob. XV: 28, jež je vídeňskou klasikou uzavřenou nádherně téměř beethovenovsky. Následuje ve značném kontrastu pozdní Martinů z roku 1950 v podobě Klavírního tria toho jména druhého. Mám jeho tria navýsost rád a pouštím si je doma v podání Kinsky tria. Mohu k tomu dodat jen, že Martinů opět osvědčil svou mimořádnou hudební vynalézavost.

   Po přestávce dávají klenot komorní literatury Schubertovo Klavírní trio č. 2, op. 100, D 929, jež mám doma v podání tria Smetanova a již jsem ho s nadšením předloni vyslechl od Lobkowiczova tria. Navýsost radostné, přestože Schubertovi již ze života zbýval jen rok a nemoc hlodala. Tady však v Andante nic nepoznat a také Kubrick tuto melodii použil, plno radosti v třetí větě a přehlídka barev hudby všech tří nástrojů na závěr.

Autor: Richard Mandelík | čtvrtek 9.11.2017 7:00 | karma článku: 4,09 | přečteno: 127x
  • Další články autora

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 8,59 | Přečteno: 158x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Joyce DiDonato pod Ještědem

Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.

14.3.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 49x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Námět k přemýšlení o jednom mostu

Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.

13.3.2024 v 7:00 | Karma: 10,89 | Přečteno: 287x | Diskuse| Společnost

Richard Mandelík

Moravské dvojzpěvy 2024

Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.

1.3.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky

Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone

28.2.2024 v 7:00 | Karma: 6,02 | Přečteno: 167x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Ještě dvě události, na něž se nedostalo

Jde o dárek od synka v podobě vstupenky na koncert bluesového veterána Buddyho Guye (1936). Koncert je součástí jeho závěrečného turné, Buddy už hodlá aktivní koncertování ukončit.

24.1.2024 v 7:00 | Karma: 8,00 | Přečteno: 194x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Velké C na podzim 2023

Na jejich celoroční sezónu jediné mé předplatné už 11. rok, neb tento hudební zázrak dnes už světového jména Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 má přednost před kýmkoli jiným. Komorní koncerty se konají ve vršovickém Vzletu.

23.1.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

FOK na podzim 2023

Tentokrát první z koncertů 10. října byl tak vynikající, že obdržel samostatnou esej. K tomu přidávám ještě čtyři další.

15.1.2024 v 7:00 | Karma: 5,74 | Přečteno: 93x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

PKF na podzim 2023

Tentokrát jsem byl na komorních koncertech jen dvakrát. Nehodilo se, či s něčím křížilo. .....................................

10.1.2024 v 7:00 | Karma: 6,79 | Přečteno: 160x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Atrium na podzim 2023

Už psáno o skvělém listopadovém koncertu flétnistky Míši Ambrosi, jež v mém žebříčku hudebnic nejmilejších a nejkrásnějších stojí na nejvyšších příčlích držíc se zde za ruku s Markétou Janouškovou.

9.1.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 40x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

SOČR na podzim 2023

Na tento orchestr, který obohacuje rozhlasový archiv obdivuhodnou šíří živých nahrávek a oplývá půvabnými houslistkami a novým, mladým a sympatickým šéfdirigentem chodím rád a na podzim 2023 jdu čtyřikrát.

5.1.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Café Créme na podzim 2023

Tentokrát došlo ke křížení termínů, což způsobilo, že čtvrtý koncert 10. prosince jsem k mému žalu musel obětovat a vítací úsměvy Terezy Dudkové si odepřít.

28.12.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 55x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Česká filharmonie a ČSKH na podzim 2023

Za hvězdu podzimního programu prohlašuji koncert s Martinů Arianou (tvar jména dle původního francouzského libreta).

27.12.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 75x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Vánoční přání 2023

Je to problém stále přicházet s jiným přáním, proto vytáhnu text před 8 lety, který si už nikdo nepamatuje, anebo mě překvapí, že to už zná.

22.12.2023 v 7:00 | Karma: 10,44 | Přečteno: 250x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Lieder Society znovu na scéně 2023

Po delší době jdeme se Sylvií 12. prosince s radostí na koncert tohoto spolku, jehož přední dramaturgickou osobností je Monika Jägerová, dáma vzdělaná a kráska sošná hlasu sametového barvy portského vína.

18.12.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Michaela Ambrosi v Atriu 2023

Nikterak neskrývám, že k nejpříjemnějším hudebním událostem vždy patřily koncerty této brněnské flétnistky. Samostatnou esej má pro můj neskonalý obdiv k její hře a osobnímu půvabu, což, jak každý ví, mě velmi oslovuje.

20.11.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 48x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Dvořákova Praha 2023

Letos jdu na pět koncertů. Tento festival má zvláštní vůni podobnou Pražskému jaru a dramaturgii poněkud svázanou s Dvořákem, takže mnohé se opakuje, ovšem začasté se zajímavými interprety.

17.11.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 74x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Lípa musica 2023

Jako obvykle v září a říjnu nasedáme do Vaškovy Multiply a vyrážíme na příjemné výlety na sever. Příjemné náladou, vínem i něčím k zakousnutí a také atmosférou danou hudební spřízněností.

8.11.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 140x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Letní slavnosti staré hudby 2023

Mám rád letní horko ponejvíce sedě v zahradní hospůdce, anebo tamtéž co přípravu na koncerty tohoto festivalu. Jen mě mrzí, že se ke mně nikdo nepřidá. Asi se všichni válejí někde na nudapláži.

5.11.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 38x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer

S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.

27.10.2023 v 7:00 | Karma: 12,86 | Přečteno: 350x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 739
  • Celková karma 4,79
  • Průměrná čtenost 236x
Píšu převážně o svých kulturních zážitcích blízkým, přátelům a známým. Proč to nezveřejnit na blogu? Možná někoho potěším a možná někdo potěší mě. Pokud jde o politiku, uložil jsem si, že o ní budu mlčet, pokud se mě věc nějak silně nedotkne.