Pražské jaro 2017, díl druhý – komorní radost
27. května jdeme s Hankou na Hrad k Lobkowiczům na Lobkowicz trio, Jsem rád, že jde Hanka, neb je ještě jako soubor neviděla a bude z těch mladých chlapců jistě u vytržení. Houslistu Mráčka už zná z jednoho komorního koncertu a na klavíristovi Lukáši Klánském jsme byli spolu u nás v Galerii 14 a já jsem ho mimo to už viděl čtyřikrát a patří k mým nejoblíbenějším mladým hudebníkům. Na chodbě narazím na violoncellistu Ivana Vokáče a ruče ukájím touhu svou po informaci, v jakém vztahu je s nejkrásnější druhou houslistkou světa, Markétou Vokáčovou. „To je moje manželka,“ praví a já mu ani nestačím říci o tom jejím vítězství v mé soutěži. Doví se to tedy až v této eseji. Ivana jsem zažil loni v Jihlavě s Barocco sempre giovanne, na adventním koncertu a letos v lednu v Pendereckého pozoruhodném koncertu pro tři violoncella.
Je horko a musí být otevřena okna. Přicházím trochu později a podaří se mi ulovit jen čtvrtou řadu uprostřed, kde někdo tak šetřil místem, že jsme na sobě všichni v tom vedru nalepeni. Dost nevhodné a nedůstojné. V každé řadě mělo být nejméně o jednu židli méně.
Koncert zahajují Brahmsovým Klavírním triem H dur, op. 8, Brahms přemítá a klade si témata dramaticky a Ivan Vokáč stále pohlíží vpravo na svého houslového kolegu a od počátku působí rozveseleným dojmem, přestože jeho part veselý není, spíše lahůdkově virtuózní a housle prozpěvují a klavír vyloženě září. Chvílemi se mi připomene Beethoven, coiž u Brahmse neudiví, a adagio obdivuji devítkou. Někdo si možná vzpomene, jak jsem míval s Brahmsem trochu problém, avšak ta doba je už v nenávratnu.
Dnešním druhým číslem je Šostakovičovo Klavírní trio e moll, op. 67. Pro mě od prvních tónů příjemné překvapení, jež otvírá odvážné violoncello připomínající fagot v Andante. Moderato a já tahám z kapsy osmičku. Po ďábelském violoncellu, které provokuje klavír, a oba podněcují radostnou náladu ve druhém Allegro con brio, Largo je poté příležitostí pro tklivé smyčce a smutný klavír. Druhá osmička udělena závěrečnému Allegretto, Adagio. Je skoro pochodově burcující a rytmicky výrazné a řekl bych pro Šostakoviče příznačné. Přidávají Sukovu elegii podle Zeyerova Vyšehradu.
Hanka obdivuje první skladbu a já o trochu více nadšen druhou a v tom dobrém rozmaru jdeme Opyší dolů do zahradní hospůdky pochvalujíce si, jak vynikající mladé hudebníky máme a jak skvělý program sestavili. Na Mráčka s Klánským natrefíme v parčíku u ústí Valdštejnské ulice a skládáme velikou poklonu a dík a já konstatuji, že půvab mladých dam, které je doprovázejí, odpovídá kráse hudby, již dnes hráli.
26. května jdu do Rudolfina potěšit ducha svého trojicí vynikajících sólistů, kteří nám předvedou dvě tria a jednu klavírní sonátu. Součástí sestavy a hlavním důvodem mé přítomnosti je mladá norská houslistka Vilde Frang (1986), jež mě velmi oslovila před čtyřmi lety hrou i vzhledem. Nedávno jsem si koupil její desku s vynikajícími houslovými koncerty Korngoldovým a Brittenovým a chybí mi k nim jen její úzká dlouhá tvář a milý úsměv a samozřejmá hra občas trochu jakoby ledabylá, leč samozřejmá i v nejobtížnějších pasážích.
Spolu s dámou zde bude hrát letošní rezidenční umělec festivalu německý klavírista Alexander Lonquich spolu s krajanem violoncellistou Nicolasem Altstaedtem.
Opět zahajujeme Brahmsem, tentokrát zralým Klavírním triem č. 2 C dur, op. 87, v němž se v prvé větě blýskne violoncello a ve druhé se o hlavní motivy starají oba smyčce a Vilde se zase tváří suverénně a očka má neposedná, ve třetí větě na Brahmse rozverné trylky a popěvky, což vydrží až do konce čtvrté věty.
Nyní si sám Alexander zahraje Sonátu pro klavír Gideona Kleina (1919-1945), což vysoce hodnotím, neb svět by neměl zapomínat na české skladatele zavražděné za války. Píšu si náladovka trochu ravelovská. Toho nacisté také zakázali.
Program uzavřou dalším českým klenotem, tentokrát z pera Dvořákova, a to slavným Klavírní triem č. 2 f moll, op. 65. Vilde zase kouká, jakože hrát na housle je tak prosté a očka jí jen blýskají. Spolu se zkušeným a přesným Alexanderem se mi moc líbila hra violoncellistova a celková souhra nijak nepřipomněla, že jde o trio sestavené jen pro Pražské jaro. Vzpomeňte loni Daniela Hopea, který si dokázal sestavit dokonce sexteto a jak hrálo. Ale mladé dámy jako Vilde mi vždy budou největší ozdobou hudby. Já a houslistky, to je známá kapitola. Přidává se třetí věta z Beethovenova třetího tria.
Mým posledním navštívením letošního festivalu se stala netypická noční schůzka violoncella Tomáše Jamníka s akordeonem Nora Frodeho Haltliho u Panny Marie Sněžné. Kombinace zajímavá a chvílemi až znervózňující.
Tomáš zahájí Bachovou Suitou G dur pro sólové violoncello, BWV 1007, jež je přehlídkou dobových tanců a školní ukázkou velkého skladatele, jak se má komponovat pro cello a hrát na ně. Tomáš dnes skvělý rytmicky a tempově a nakonec i bohatý ve způsobech, jak nástroj užít. To by se Bach dnes divil. Ke druhé skladbě přichází akordeonista a vypadá jako mírně zarostlý Jan Budař. Hraje se Intermezzo korejského skladatele Ysang Yuna, skladba barvitá a dobrý úvod pro akordeon. Poté se ukáže v plném světle v Bachově Sonátě G dur pro violu da gamba a cembalo, BWV 1027. Tady má zastoupit cembalo, což je vzhledem k charakteru a zvuku nástroje dost problém. Je to sice zvukově zajímavé, ale neplesám nadšením.
Sofia Gubajdulina složila In Croce přímo pro oba nástroje a tady právě se ukáže Tomášova virtuozita v extrémních partiích hraných na samé mezi nástroje. Skladba má zajímavou strukturu vzájemným vystřídáním vysokých a hlubokých poloh obou nástrojů. Uzavírá se Simple Space našeho dnes v zahraničí nejúspěšnějšího soudobého skladatele Miroslava Srnky. Skladbou velmi neobvyklou a opět zvukově náročnou.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Richard Mandelík
Joyce DiDonato pod Ještědem
Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.
Richard Mandelík
Námět k přemýšlení o jednom mostu
Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.
Richard Mandelík
Moravské dvojzpěvy 2024
Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.
Richard Mandelík
Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky
Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone
Richard Mandelík
Ještě dvě události, na něž se nedostalo
Jde o dárek od synka v podobě vstupenky na koncert bluesového veterána Buddyho Guye (1936). Koncert je součástí jeho závěrečného turné, Buddy už hodlá aktivní koncertování ukončit.
Richard Mandelík
Velké C na podzim 2023
Na jejich celoroční sezónu jediné mé předplatné už 11. rok, neb tento hudební zázrak dnes už světového jména Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 má přednost před kýmkoli jiným. Komorní koncerty se konají ve vršovickém Vzletu.
Richard Mandelík
FOK na podzim 2023
Tentokrát první z koncertů 10. října byl tak vynikající, že obdržel samostatnou esej. K tomu přidávám ještě čtyři další.
Richard Mandelík
PKF na podzim 2023
Tentokrát jsem byl na komorních koncertech jen dvakrát. Nehodilo se, či s něčím křížilo. .....................................
Richard Mandelík
Atrium na podzim 2023
Už psáno o skvělém listopadovém koncertu flétnistky Míši Ambrosi, jež v mém žebříčku hudebnic nejmilejších a nejkrásnějších stojí na nejvyšších příčlích držíc se zde za ruku s Markétou Janouškovou.
Richard Mandelík
SOČR na podzim 2023
Na tento orchestr, který obohacuje rozhlasový archiv obdivuhodnou šíří živých nahrávek a oplývá půvabnými houslistkami a novým, mladým a sympatickým šéfdirigentem chodím rád a na podzim 2023 jdu čtyřikrát.
Richard Mandelík
Café Créme na podzim 2023
Tentokrát došlo ke křížení termínů, což způsobilo, že čtvrtý koncert 10. prosince jsem k mému žalu musel obětovat a vítací úsměvy Terezy Dudkové si odepřít.
Richard Mandelík
Česká filharmonie a ČSKH na podzim 2023
Za hvězdu podzimního programu prohlašuji koncert s Martinů Arianou (tvar jména dle původního francouzského libreta).
Richard Mandelík
Vánoční přání 2023
Je to problém stále přicházet s jiným přáním, proto vytáhnu text před 8 lety, který si už nikdo nepamatuje, anebo mě překvapí, že to už zná.
Richard Mandelík
Lieder Society znovu na scéně 2023
Po delší době jdeme se Sylvií 12. prosince s radostí na koncert tohoto spolku, jehož přední dramaturgickou osobností je Monika Jägerová, dáma vzdělaná a kráska sošná hlasu sametového barvy portského vína.
Richard Mandelík
Michaela Ambrosi v Atriu 2023
Nikterak neskrývám, že k nejpříjemnějším hudebním událostem vždy patřily koncerty této brněnské flétnistky. Samostatnou esej má pro můj neskonalý obdiv k její hře a osobnímu půvabu, což, jak každý ví, mě velmi oslovuje.
Richard Mandelík
Dvořákova Praha 2023
Letos jdu na pět koncertů. Tento festival má zvláštní vůni podobnou Pražskému jaru a dramaturgii poněkud svázanou s Dvořákem, takže mnohé se opakuje, ovšem začasté se zajímavými interprety.
Richard Mandelík
Lípa musica 2023
Jako obvykle v září a říjnu nasedáme do Vaškovy Multiply a vyrážíme na příjemné výlety na sever. Příjemné náladou, vínem i něčím k zakousnutí a také atmosférou danou hudební spřízněností.
Richard Mandelík
Letní slavnosti staré hudby 2023
Mám rád letní horko ponejvíce sedě v zahradní hospůdce, anebo tamtéž co přípravu na koncerty tohoto festivalu. Jen mě mrzí, že se ke mně nikdo nepřidá. Asi se všichni válejí někde na nudapláži.
Richard Mandelík
Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer
S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 739
- Celková karma 4,79
- Průměrná čtenost 236x