Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Markéta Janoušková, zosobnění krásy hudby a jak jsme to s ní oslavili

Jako obvykle má u mě vyhrazenu samostatnou esej mimo obvyklý měsíční přehled. Jako obvykle odvede prvotřídní výkon a zanechá v mnohých duších kvetoucí jarní louky. Dnes tu je z mé strany 18 lidí a jak uvidíte, v Atriu to nekončí.

   Musím říci, jak jsem se připravoval. Dopoledne jsem si nejdříve v dobrém sekáči zakoupil elegantní černošedé sako. Do něho jsem oblékl svou tradiční černou košili a svým zlepšovacím způsobem, který jsem vynalezl pro jednu ruku, jsem nasadil a utáhl tmavě modrou kravatu se zlatými lvy, reklamou to na jakýs belgický pivovar, leč lvové mají dva ocasy, tradičně je tedy vydávám za české.

   Přeleštím černé boty a jsa spokojen s tím, co vidím, vyrazím do Jagellonské do jedné hospůdky s dvorní zahrádkou, neb je krásný den a černý kozel udělá dobře. Však víte, v Atriu to nemožně předražené pivo odmítám financovat, neb bych si připadal jako tupé tele. Do Atria se přesunu na půl sedmou a po cestě zkontroluji, zda je pro nás vše připraveno v té pizzerii, kam půjdeme i s děvčetem po představení. V atriu Atria si dám červené a vyhlížím ostatní členy Klubu přátel Markéty Janouškové. Postupně dorazí všichni, kdo to slíbili. Tak jsme si řekli, co mám na sobě já, a ne to podstatné, co si oblékla umělkyně. Přichází v červených šatech, které mají v oblasti pasu dvě černé krajkové aplikace a jako obvykle jí to sluší, až hanba.   

   Markéta ohlásí jarní program, což považuji za samozřejmost, neb ona je pro mě tradiční nositelkou jarní nálady, a otvírá Sonátou h moll pro housle a klavír č. 1, op. 105, Roberta Schumanna. Nevydržím to a volám Bravo už po první skladbě, kde se chudáku Robertovi sice podařilo napsat krásnou hudbu a přes harašení v hlavě potvrdit, že i klavírista z přesvědčení umí skládat pro housle. Avšak jeho houslový koncert někteří včetně manželky měli za výplod chorého mozku. Poté Markéta, jež ráda sahá po Bachovi, uchopí náročnou Fugu g moll ze Sonát a Partit pro sólové housle a ukáže s neobyčejným nasazením, že může sahat na nejvyšší vrcholy. Dokonce se usměje na notový pultík jen jednou, jak vážně fugu hraje. Když hrajete fugu, není čas na úsměvy.

   Pokračujeme k Bachovi dosti kontrastní velmi romantickou Dvořákovou Romancí, op. 11. Markéta hraje tu typickou dvořákovskou krásu svým něžným a citlivým způsobem a nešetří úsměvy. Jedině Beethovenovy romance se dají srovnávat. Dnes přestávka nebude a jde se na poněkud neklidnější Scherzo Tarantelle, op. 16, polského houslového Chopina Henryka Wieniawského,

   Nato si Markéta odskočí k ohni na jih se Španělským tancem Manuela de Fally, oheň plápolá a Markéta přihazuje polena, neb divokosti ještě není dosti. Na závěr nám s Honzou dá porovnat, jak hraje Ravelovu Tzigane, kterou nám zde mistrovsky loni před Vánoci předvedl Ivan Ženatý. Jako obvykle je nemožné obě provedení srovnávat technicky, avšak u Markéty jsem si povšiml občasných zpomalení a utlumení, což mi připomnělo styl Velkého C, u něhož začasté oceňuji ony chvíle usebrání a přemýšlení a citlivého pokleknutí na jedno koleno před Hudbou. Mně se to u Markéty moc líbilo, proto na závěr řvu podruhé Bravo.

    Hádejte, co bylo v přídavku. Ano, Bartókovy Rumunské tance. S Honzou na sebe kýveme a Markéta svou oblíbenou skladbu zahraje s rozverně zjasněnou lící. Dobře si to Béla za Velké války zařídil, aby nemusel do armády, nabídl eráru, že bude cestovat po uherské části monarchie a za pomoci fonografu sbírat lidovou hudbu a pomůže tak uchovat toto bohatství, neb je čas války a bůhvíco se může přihodit. Ba, přihodilo, jak víme. Země uherská se výrazně zmenšila.

   A na mysl mi pod vlivem Markétiných úsměvů a větrného pohybu jejích řas vytane, zda hudba není také veliké divadlo plné tajemství. A také nesmíme zapomenout na citlivě doprovázejícího klavíristu Stanislava Gallina, jehož jsem tu už zažil s Markétou v dubnu 2013, kdy jsem ji viděl po prvé. A Markétina sestra Kristýna má dnes funkci obraťstránky. A rodiče také tradičně nechybějí. Taková jarní rodina. Jarní Janouškové.

   A nehudební Evička mi šeptá, že mi za tu dnešní krásu děkuje a dle očí to není jen fráze. A podobný jas v očích mají i ti, kteří jsou dnes novými členy Klubu. Tak si člověk vybuduje pověst autority, na jejíž doporučení je dobré dát.

   Po koncertu je dohodnuto, že se přesuneme do té nedaleké pizzerie v Jagellonské a Markéta přijde za námi a urobíme si všichni záverečnú, jako hovoria v tej hornej zemi, kde Bartók také pilně sbíral, neb předtím patřila už skoro tisíciletí k Uhrám.

  Já jsem si už při cestě za novým sakem, jež sklízelo uznalé poznámky dam (milá paní pokladní Kateřina pravila: „Vy jste se na tu Markétu teda vyfik!“), koupil poznámkový sešit v tvrdých deskách a v něm poznamenal věci, na které se chci umělkyně zeptat, neb vždycky na něco zapomenu.

   Začnu tím, že jí ukážu desky, které jsem si v poslední době pořídil, a hned si povídáme o hezké norské houslistce Vilde Frang, která nahrála houslové koncerty Korngoldovy a Brittenovy a nabízím, že půjčím. Markéta říká, že si raději nic nepůjčuje, neb je to pak v ohrožení. Dohodneme postup a přes jí známou Julii Fischer a jejího Sarasateho jdeme k Danielovi Hopeovi a desce Spheres, kterou nezná a já ji ujišťuji, že je to jedna z nejlepších houslových desek v poslední době a k tomu profilová deska s klasickou ukázkou virtuózního repertoáru. On Daniel také hraje srdcem, to by se jí mohlo líbit. Kateřinu Chrobokovou nezná a já nemohu kout železo a pokusit se o spojení.

   Ptám se pak na sestavování různých seskupení a zejména na náhodu, jak se dostala k nahrávání těch maltských Goldbergových variací pro smyčcové trio. Líbí se jí myšlenka, že k tomu příběhu Markéty Goldbergové, který jsem přivěsil k povídání o desce, chci přidat domnělý příběh původu Járy Cimrmana, který odvozuji od kavárníka Zimmermanna v Lipsku, kde Bach hrával se svým Collegiem.

   Někteří se Markéty ptají na studium, jiní na housle a další na sourozence. Řeč je také o Berlíně, kde nyní působí. Jezdí tam autobusem, natáhne se na zadní pětisedadlo, housličky vedle sebe, řekli byste to? Já se ptám na klavíristku Andreu Vavrušovou, s níž hrávala. Ta se prý chystá na sňatek a na nic jiného nemyslí. Je řeč i o čtení a překvapuje mě, že si oblíbila americkou klasiku 20. století jako Steinbecka, Hemingwaye, nebo Faulknera a k tomu přihazuje pár Jihoameričanů a Remarquea, tedy to, co jsme čítávali rádi i my v jejím věku. Já jí k Jihoameričanům doporučuji Jorge Luise Borgese a Wolffova Bacha a až teď mě napadá, že by se jí mohl líbit i Merle. Najednou mám pocit, že se mám postarat o její čtenářský rozvoj a v tu chvíli si takové ochranné myšlenky zakazuji. Za chvíli bych jí radil, co má jíst a pít a jaké partnery si vybírat.

   Probíráme i FolkloreClassic za mého mocného obdivu a já slibuji, že 23. května na Novoměstskou radnici přijdu, a chválím zdejší akustiku a varuji před okny, z nichž občas někoho vyhodí. Markéta tu prý zase chystá obměny a potvrzuje tím živost projektu. Mnozí postupně odcházejí a loučí se a jsou viditelně šťastní a Markéta jim odpovídá tím svým pohledem a úsměvem, pro který stojí za to žít. A máme všechno z notesu probráno a Markéta se diví, že toho zase nebylo tak moc. A zase jsem zapomněl někoho požádat o fotky. Evička udělala tři na svůj mobil a snad někdo další. A mrzí mě, že s námi nešel pan Václav Vacek se svými lidmi, přestože o akci věděl.

   Je už přes půl dvanácté, ještě zaplatit a vyrazit na Jiřák na „Áčko“. Markéta si seběhne dolů a vezme to na západ devítkou. Mně poté, co mi ujede před nosem metro, a musím deset minut čekat, hrozí, že už poslední „Béčko“ nechytnu a pojedu vláčející se noční tramvají a pak z Lehovce pěšky. Najednou mi to nevadí a koupu se v pocitu nádherného večera s milou, krásnou a inteligentní dívkou a spoustou příjemných lidí, kterým jsem snad udělal radost. Chytil jsem poslední vlak a v něm mě napadlo asi pět věcí, na něž jsem se nezeptal. Ještě, že mám ten notes.

Autor: Richard Mandelík | středa 12.4.2017 7:00 | karma článku: 10,38 | přečteno: 237x
  • Další články autora

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 8,60 | Přečteno: 160x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Joyce DiDonato pod Ještědem

Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.

14.3.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 52x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Námět k přemýšlení o jednom mostu

Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.

13.3.2024 v 7:00 | Karma: 10,90 | Přečteno: 288x | Diskuse| Společnost

Richard Mandelík

Moravské dvojzpěvy 2024

Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.

1.3.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 86x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky

Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone

28.2.2024 v 7:00 | Karma: 6,02 | Přečteno: 169x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

  • Počet článků 739
  • Celková karma 5,10
  • Průměrná čtenost 236x
Píšu převážně o svých kulturních zážitcích blízkým, přátelům a známým. Proč to nezveřejnit na blogu? Možná někoho potěším a možná někdo potěší mě. Pokud jde o politiku, uložil jsem si, že o ní budu mlčet, pokud se mě věc nějak silně nedotkne.