Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velké C zahajuje rok 2017 božsky

 První koncert ve dni zaledněných chodníků, proto přijata důsledná bezpečnostní opatření, jež se týkají obuvi a hole. Jak známo, mě tyto typické projevy globálního oteplování nedostanou. Jsem připraven.

      2. února samozřejmě neuklizeno na Černém Mostě, noha tedy parou necválá, jen navzájem druhou zvolna mine. Před Rudolfinem, jak očekáváno, sněhu prosto. Původně jsem chtěl k jarní části sezóny vydat jedinou essay, leč skvělost prvého koncertu roku a božská nálada, jíž jsem nabyl od počátku večera, mě přivedly k sepsání zážitků a složení uctivé poklony.

  Již několikrát v minulosti jsem s nadšením vnímal koncerty, kde dominovala francouzská barokní hudba dílem její odlišnosti od té nápadité a pestrobarevné naší a té k dokonalosti vedené německo-rakouské hudby, dílem jakýmsi jinak zbarveným nadšením orchestru i dirigenta. Něco na tom musí být. Je to doslova jiný hudební svět a Václav Luks to musí cítit a dokáže to přesvědčení vtisknout souboru.

   Koncert se jmenuje Královské slavnosti ve Versailles. Nepůjde tu ovšem o žádnou veselou, taneční a zábavnou hudbu, nýbrž díla s náboženskými motivy převzatými z bible pro slavnostní a vážné účely, nikoli však bohoslužebné.

   Tentokrát jsem zahájil jinak. Neposedávám ve foyeru a jdu rovnou dovnitř na svou třináctku poblíž středu první řady. Jsem tu sám a na pódiu uprostřed leží překrásná viola da gamba barvy vlasů Marie Fajtové. U cembala se dva ladiči snaží nástroj dokonale připravit, což je na rozdíl od klavírů s robustnější konstrukcí, úkol nelehký. Přijde Hana Fleková s účesem jako na Boucherových obrazech tentokrát s violoncellem a krátce pocvičí, vedle ní po chvíli kolegyně, vyměníme si mihotavý pozdrav, pak se ještě objeví pár lidí a také Václav Luks a celé to má zvláštní kouzlo příprav a spříseženství mezi hudebníky a mnou.

   Pak přicházejí a já jsem zvědav na houslistku, která dnes zastoupí Helenu Zemanovou na židli koncertní mistryně. Má arménsky znějící jméno psané jako Chouchane Siranossian a hádám, že je Francouzka vzhledem k programu. Je mladá a velmi kudrlinkatá a hezká. Tak jsem ještě začátek koncertu nezažil a má dychtivost je napjata na skřipci. Oko mé se raduje také z houslistek Ivety Schwarz, Adély Štajnochrové a Magdaleny Malé.

   K provedení Jubilate Deo Jeana-Baptiste Lullyho (1632-1687) se před orchestrem seřadí nebývalé množství sólistů, Dámám vévodí nizozemská sopranistka Judith van Wanroij spolu s mému uchu i oku milou Hanou Blažíkovou. Jakmile ji jen vidím na pódiu, už mám radost, ještě vzápětí zesílenou, když začne zpívat. Jsou tu také sopranistky Barbora Kabátková s Alenou Hellerovou a altistky Kamila Mazalová a Aneta Petrasová, vesměs potěchy oka mého. Pánové napravo zahrnují francouzského „vysokého“ tenoristu (nikoli kontratenoristu) Cyrila Auvityho, tenoristy Václava Čížka a Pavla Valentu a basistů Benoita Arnoulda z Francie a Němce Martina Schicketanze. Sestava sólistů se v každé skladbě změní. Sbor Collegium Vocale stojí tradičně za orchestrem.

   Václav Luks zahájí svým tradičním nadechnutím, poskočením, dupnutím a hlasitým vypuštěním vzduchu z plic. To mám rád a vždycky se těším na chvíle, kdy ve vypjaté chvíli zdůrazňuje svůj záměr hlasitým vydechnutím a zafuněním. Francouzská barokní nálada je z hudby v barvách Poussinových obrazů a skvělosti dvora Ludvíka XIV. opět tady a já, bedlivě sleduje sólisty, mám pocit, že dnes zpívají s neobyčejnou radostí a nadšením. To současně padá i na mě a po onom kontemplativním začátku jsem skoro naměkko.

    Za kombinování hlasů ženských a mužských skládám poklonu skladateli i dirigentu a tato pestrost je zřejmě francouzské barokní hudbě vlastní spolu s graciézností a jistou velkolepostí. Jako obvykle sleduji text v originále, abych přesně věděl, kde se ve skladbě nalézám, a poněkud mě překvapuje francouzská výslovnost latiny. Tu asi v té době používali. I v tom jsme plně vtaženi do dobové atmosféry. Stačí si představit. Nebo přehrát mistra nad mistry Jordiho Savalla: https://www.youtube.com/watch?v=-JbTdj7EXWg

   Dohrají a sólisté si sednou, nyní mi jejich tváře nezakrývají notové pulty a vidíme na sebe. Výsledkem je, že na mě Barbora s Hanou kývnou a přitom mají v tváři úsměv, v jehož záři se vznesu ke stropu a diváci v první řadě koukají, koho že to dámy vyznamenaly. Pluji prostorem s voletem nafouklým a tu vbíhají hasiči a stahují mě háky dolů, a že se tu nesmí fotit, telefonovat a lítat v povětří. To o lítání na začátku nehlásili. Tak se do očí těch dam podívejte, nelítali byste taky? Lítali, ale nemůžeme, jsme ve službě. Tak jsme si zase pohráli a jdeme zpátky na koncert.

   K Lullyho Te Deum, jež jsem předloni slyšel spolu s Charpentierovým v podání Musiky Florey si poznamenávám, že Cyril je skvělý, avšak hlasově zcela dominuje ženská část sólistů, střídání hlasů mužů a žen a jejich prolínání je tu ještě rafinovanější a radost všech sólistů i hráčů za nimi vykvétá bohatě. Nedivím se, že byl Lully tak ceněn a jeho hudba se udržela dlouho do 18. století. Avšak při této skladbě dávané z vděčnosti za královo uzdravení nedával pozor a dirigentskou tyčí si zranil nohu tak, že zakrátko zemřel na sněť.

   Po přestávce se posouváme do 18. století a budeme plout na jiných vodách nejprve v motetu In convertendo Dominus Jeana-Philippa Rameaua (1683-1764). Hudba jiná a možná i trochu vážnější. Občas flétny a hoboje a závěrečný sbor skoro bachovský. Text je tak výživný, že ho musím citovat: „Kráčejíce šli a plakali, když rozhazovali semena, avšak přicházejíce přijdou s jásotem, až budou nosit snopy.“

Jean–Joseph de Mondonville (1711-1778) skvěle napsal úvodní mužskou sekvenci a i dále se střídá ženská část sólistů s muži a sborem, zde už není ono lullyovské prolínání a doplňování. Přichází předposlední část Testimonia tua, kde se zpívá: „Tvá svědectví jsou naprosto spolehlivá; tvému domu přísluší svatost, Hospodine, do skonání dnů.“ Dnes nejkrásnější chvíle, neb předstoupí Hana a je to přenádherné. Za ní orchestr hraje dokonale rytmicky a božskou náladu potvrzuje. Závěrečné sborové Gloria Patri prožije Luks za dupání a pobíhání a funění po svém piedestalu a zakončí stylově. Usmívají se všichni šťastně jako děti. A hezká fotografka Petra Hajská zjistí, že z první řady vedle mě pořádnou fotku díky notovým pultům neudělá. Okuste sami: https://www.youtube.com/watch?v=HFE8MoWERLA. Vy, kteří tvrdíte, že furt nemáte čas, ono Testimonia tua můžete přímo navolit pomocí odkazu v podrobnostech.

Žádná, byť sebelepší nahrávka nemůže nahradit mé dnešní živé zážitky a pocity, leč už se mi podařilo se přiblížit třeba s deskou Patricie Petibon Nouveau Monde a svým textem její koncert před 4 lety. A to zrovna ona, komediantka od boha, musí být viděna. Mé Velké C také.

Pro zajímavost, na Youtube jsem našel i reportáž ze zkoušky, kterou doporučuji už kvůli tomu, co se zde říká: https://www.youtube.com/watch?v=drFlSpd_nnU .

Autor: Richard Mandelík | čtvrtek 9.2.2017 7:00 | karma článku: 8,03 | přečteno: 134x
  • Další články autora

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 8,56 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Joyce DiDonato pod Ještědem

Občas se něco výjimečného povede a tentokrát se to povedlo managementu mého oblíbeného festivalu Lípa Musica. Domluvit se světovou operní hvězdou první velikosti vystoupení na regionálním festivalu je z říše snů.

14.3.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 49x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Námět k přemýšlení o jednom mostu

Vážený pane primátore, řediteli, předsedo dle rozdělovníku dovoluji si předat Vám touto cestou a současně, ježto se domnívám, že jste v této věci osoby přímo dotčené.

13.3.2024 v 7:00 | Karma: 10,89 | Přečteno: 287x | Diskuse| Společnost

Richard Mandelík

Moravské dvojzpěvy 2024

Šťastná chvíle Dvořákova, Brahms nadšen, rakouská předlitavská dotace přiklepnuta a Simrock usoudí, že když tohle vytiskne, bude to kšeft. Po pár dalších úspěších celosvětová sláva toho zamlklého pražského violisty.

1.3.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Vánoční dívka bez dívky a jiné dívky

Nadpis se co nejvíce blíží dalšímu textu. Já, člověk jednoduchý spokojený s málem, jsem nadmíru smuten, že se neuskutečnilo téměř každoroční štědrovečerní setkání s Markétou Janouškovou, což je mi tímtéž, jako když si smažka kone

28.2.2024 v 7:00 | Karma: 6,02 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Ještě dvě události, na něž se nedostalo

Jde o dárek od synka v podobě vstupenky na koncert bluesového veterána Buddyho Guye (1936). Koncert je součástí jeho závěrečného turné, Buddy už hodlá aktivní koncertování ukončit.

24.1.2024 v 7:00 | Karma: 8,00 | Přečteno: 194x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Velké C na podzim 2023

Na jejich celoroční sezónu jediné mé předplatné už 11. rok, neb tento hudební zázrak dnes už světového jména Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 má přednost před kýmkoli jiným. Komorní koncerty se konají ve vršovickém Vzletu.

23.1.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

FOK na podzim 2023

Tentokrát první z koncertů 10. října byl tak vynikající, že obdržel samostatnou esej. K tomu přidávám ještě čtyři další.

15.1.2024 v 7:00 | Karma: 5,73 | Přečteno: 92x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

PKF na podzim 2023

Tentokrát jsem byl na komorních koncertech jen dvakrát. Nehodilo se, či s něčím křížilo. .....................................

10.1.2024 v 7:00 | Karma: 6,79 | Přečteno: 160x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Atrium na podzim 2023

Už psáno o skvělém listopadovém koncertu flétnistky Míši Ambrosi, jež v mém žebříčku hudebnic nejmilejších a nejkrásnějších stojí na nejvyšších příčlích držíc se zde za ruku s Markétou Janouškovou.

9.1.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 40x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

SOČR na podzim 2023

Na tento orchestr, který obohacuje rozhlasový archiv obdivuhodnou šíří živých nahrávek a oplývá půvabnými houslistkami a novým, mladým a sympatickým šéfdirigentem chodím rád a na podzim 2023 jdu čtyřikrát.

5.1.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 49x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Café Créme na podzim 2023

Tentokrát došlo ke křížení termínů, což způsobilo, že čtvrtý koncert 10. prosince jsem k mému žalu musel obětovat a vítací úsměvy Terezy Dudkové si odepřít.

28.12.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 54x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Česká filharmonie a ČSKH na podzim 2023

Za hvězdu podzimního programu prohlašuji koncert s Martinů Arianou (tvar jména dle původního francouzského libreta).

27.12.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 74x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Vánoční přání 2023

Je to problém stále přicházet s jiným přáním, proto vytáhnu text před 8 lety, který si už nikdo nepamatuje, anebo mě překvapí, že to už zná.

22.12.2023 v 7:00 | Karma: 10,44 | Přečteno: 250x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Lieder Society znovu na scéně 2023

Po delší době jdeme se Sylvií 12. prosince s radostí na koncert tohoto spolku, jehož přední dramaturgickou osobností je Monika Jägerová, dáma vzdělaná a kráska sošná hlasu sametového barvy portského vína.

18.12.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Michaela Ambrosi v Atriu 2023

Nikterak neskrývám, že k nejpříjemnějším hudebním událostem vždy patřily koncerty této brněnské flétnistky. Samostatnou esej má pro můj neskonalý obdiv k její hře a osobnímu půvabu, což, jak každý ví, mě velmi oslovuje.

20.11.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 48x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Dvořákova Praha 2023

Letos jdu na pět koncertů. Tento festival má zvláštní vůni podobnou Pražskému jaru a dramaturgii poněkud svázanou s Dvořákem, takže mnohé se opakuje, ovšem začasté se zajímavými interprety.

17.11.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 74x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Lípa musica 2023

Jako obvykle v září a říjnu nasedáme do Vaškovy Multiply a vyrážíme na příjemné výlety na sever. Příjemné náladou, vínem i něčím k zakousnutí a také atmosférou danou hudební spřízněností.

8.11.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 140x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Letní slavnosti staré hudby 2023

Mám rád letní horko ponejvíce sedě v zahradní hospůdce, anebo tamtéž co přípravu na koncerty tohoto festivalu. Jen mě mrzí, že se ke mně nikdo nepřidá. Asi se všichni válejí někde na nudapláži.

5.11.2023 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 38x | Diskuse| Kultura

Richard Mandelík

Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer

S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.

27.10.2023 v 7:00 | Karma: 12,86 | Přečteno: 350x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 739
  • Celková karma 4,78
  • Průměrná čtenost 236x
Píšu převážně o svých kulturních zážitcích blízkým, přátelům a známým. Proč to nezveřejnit na blogu? Možná někoho potěším a možná někdo potěší mě. Pokud jde o politiku, uložil jsem si, že o ní budu mlčet, pokud se mě věc nějak silně nedotkne.