Opera

Richard Mandelík

Na operu v sezóně 2022-23

Můj zájem poněkud upadl, kdeže jsou doby, kdy jsem na ni šel osmkrát za sezónu a ještě do divadla. Nyní jsme po americké kovidové téměř dvouleté uzávěře.

8.10.2023 v 7:00 | Karma článku: 6.62 | Přečteno: 77 | Diskuse

Richard Mandelík

Metropolitní opera začátkem sezóny 2019/2020

Sezónu totálně rozhodil vývoj pandemie ve Spojených státech, zejména v New Yorku. Na podzim 2019 jsem zvládl jednu operu a na jaře tři. Poté už Met zavřena až dodnes. Ztratili prakticky jednu celou sezónu.

26.2.2021 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 110 | Diskuse

Richard Mandelík

Festival Opera Praha 2020

Poprvé na tomto bienále a hned čtyřikrát. Pokaždé z jiného důvodu a pokaždé spokojen. Dvakrát a půlkrát jdu na krásné dámy, jednou jdu z nostalgie a jednou na jednu z mých oper nejoblíbenějších.

25.2.2020 v 7:00 | Karma článku: 4.54 | Přečteno: 97 | Diskuse

Richard Mandelík

Letošní opera v Šárce s neobyčejným koncem

1. září 2019 jsme se Zuzkou byli v Šárce na každoroční opeře. Letos netradičně opera sice nikoli česká, leč s neobyčejnou vazbou na Prahu a opera téměř stejně oblíbená jako Prodaná nevěsta a Rusalka.

9.9.2019 v 7:00 | Karma článku: 8.98 | Přečteno: 186 | Diskuse

Richard Mandelík

V Šárce srdcem k vlasti

Budu vám spanilé čtenářky a stateční čtenáři vyprávět, kterak slečna Mařenka Krušinová své štěstí v jistém Jeníkovi našla. A také trochu o právu, jež v příběhu tom přicházelo zkrátka.

10.9.2018 v 7:00 | Karma článku: 5.82 | Přečteno: 103 | Diskuse

Richard Mandelík

Opera z Met jaro 2018

Trojí návštěva, jež potvrdila můj pocit, že od Met nelze čekat žádné režijní výboje a to je možná štěstí. Představa, že se objeví třeba Semiramis jako šéfová reklamní agentury v roce 2018, je dost hrozná.

12.6.2018 v 7:00 | Karma článku: 5.05 | Přečteno: 125 | Diskuse

Richard Mandelík

Dvakrát na podzim 2017 do Met

Jdu na záznamy, neb kouzlo přímých přenosů mi poněkud vyvanulo a nemusím je prožívat , a také v kině Oko nejsou číslovaná sedadla a cena o 50 kaček nižší než v Aeru a o 150 než ve Světozoru.

14.12.2017 v 7:00 | Karma článku: 6.78 | Přečteno: 137 | Diskuse

Richard Mandelík

Smetanova Litomyšl díl třetí, opera a klavír a slovo

Na Giocondu jdu proto, že představení Met před čtyřmi lety jsem shledal vynikajícím divadelně i hudebně a byl jsem také zvědav na brněnskou operu. Letošní ročník jsem uzavřel druhý den inteligentním slovem za doprovodu klavíru.

21.7.2017 v 10:18 | Karma článku: 6.52 | Přečteno: 129 | Diskuse

Richard Mandelík

Juliette, zasnít se o ní a pak zírat na Měsíc

K opeře, která je poněkud surrealistická (poněkud dost), se výtečně hodí scéna i kostýmy snových postav, jež se v tom světě pohybují, tvoříce pozadí děje, pokud se vůbec o nějakém dá mluvit.

12.5.2017 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 74 | Diskuse

Richard Mandelík

Dvakrát do Metropolitní opery

Poprvé letos do Bia Oko na Gounodova Romea a Julii, podruhé tamtéž na naši milovanou Rusalku a další dva záznamy si nechám na konec května.

14.3.2017 v 7:00 | Karma článku: 11.24 | Přečteno: 147 | Diskuse

Richard Mandelík

Z mrtvého domu čili Dostojevskij i Kafka zabalení do Janáčka

Jsem rád, že Národní divadlo nám postupně hodlá poskytnout aspoň jednoho Janáčka ročně, když už se vypracoval na našeho ve světě nejhranějšího operního skladatele a jednoho z nejhranějších absolutně.

31.1.2017 v 7:00 | Karma článku: 13.05 | Přečteno: 116 | Diskuse

Richard Mandelík

Biblický atentát čili dekapitace dámou

Půjdeme se podívat na jeden biblický příběh a zjistíme přitom, že nic nového od Sluncem. Zažijeme krutou vojevůdcovu smrt rukou jedné statečné a krásné dámy a pochválíme za vynikající dramaturgický počin a hudební výkony.

29.12.2016 v 7:00 | Karma článku: 14.39 | Přečteno: 230 | Diskuse

Richard Mandelík

Na podzim 2016 třikrát do Metropolitní opery

Rozhodl jsem se, že samostatně o jednotlivém představení budu psát jen tehdy, půjde-li o mimořádnou událost, jež mě osloví v míře větší než velkolepé.

21.12.2016 v 7:00 | Karma článku: 8.29 | Přečteno: 133 | Diskuse

Richard Mandelík

Letní slavnosti staré hudby 2016 – díl třetí, závěrečná opera

Sem dávám zážitek závěrečný, neb byl dle mého hudebně i náročností a všestranností a radostí vrcholem hrotitým a strmícím k nebi nejvíce za čtyři poslední ročníky festivalu, jež jsem viděl celé.

16.8.2016 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 | Diskuse

Richard Mandelík

Smetanova Litomyšl 2016 - opery, aneb Tourmalet Marie Fajtové a chvalte pana hraběte

Každoročně noční barokní opera v Nových Hradech u Kučerů, a zpravidla i další opera na druhém zámeckém nádvoří. Letos barokní opera oslavná a jak jsem již dopředu hlásil, znovu Norma z mnoha důvodů. Tou právě začneme.

12.7.2016 v 7:00 | Karma článku: 9.25 | Přečteno: 209 | Diskuse

Richard Mandelík

Roberto Devereux, aneb skvělá hudba a divadlo na příšerné libreto

První záznam z Met letos mohu navštívit až v neděli 24. dubna. Dávají poslední díl trilogie Gaetana Donizettiho z anglických dějin, o tragickém konci vztahu královny Alžběty I. a Roberta Devereuxe známého jako hrabě z Essexu.

29.4.2016 v 7:00 | Karma článku: 12.00 | Přečteno: 150 | Diskuse

Richard Mandelík

Její pastorkyňa koncertně, aneb terapie Janáčkem

Česká filharmonie sáhla do domácích zdrojů a docela odvážně předložila 15. dubna hudebním labužníkům koncertní provedení jedné z nejhranějších a nejoceňovanějších světových oper.

20.4.2016 v 7:00 | Karma článku: 11.62 | Přečteno: 142 | Diskuse

Richard Mandelík

Moje operní kinopřenosy podzimu 2015

Poněkud jsem své zpravodajství zanedbal, ale vysvětlím proč. Minulé dvě sezóny na portálu kinopřenosů zřídili blog a vyzývali veřejnost, aby posílala příspěvky s tím, že nejlepší odmění.

19.1.2016 v 7:00 | Karma článku: 5.82 | Přečteno: 144 | Diskuse

Richard Mandelík

Má bytová opera, ročník prvý, představení prvé

Po loňské šárecké opeře Čert a Káča jsme si u piva říkali, že by bylo pěkné zhlédnout třeba Carmen s Elinou Garančou, již jsem označil za nejlepší, kterou jsem kdy viděl.

26.10.2015 v 7:00 | Karma článku: 5.82 | Přečteno: 103 | Diskuse

Richard Mandelík

Norma potřetí, aneb dvakrát dítětem

Ještě nikdy nebyla má mysl nějakou operou tak mocně dotýkána a já se s ní musím vyrovnat třetí essayí. Co se to vlastně stalo?

22.10.2015 v 7:00 | Karma článku: 6.92 | Přečteno: 181 | Diskuse
Počet článků 738 Celková karma 7.95 Průměrná čtenost 236

Píšu převážně o svých kulturních zážitcích blízkým, přátelům a známým. Proč to nezveřejnit na blogu? Možná někoho potěším a možná někdo potěší mě. Pokud jde o politiku, uložil jsem si, že o ní budu mlčet, pokud se mě věc nějak silně nedotkne.